Ekstrem elbuss-økning i Kina
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flere hundre elektriske busser bygges og settes i drift i kinesiske byer hver eneste dag. Men hvordan er situasjonen i Norge?
I fjor fantes det cirka 385.000 elektriske busser i trafikk på verdensbasis.
Om lag 99 prosent av disse var å finne i Kina, der elbussene nå utgjør 17 prosent av landets bussbeholdning.
Dette skriver Bloomberg i en større artikkel som viser hvordan elbussenes inntog i verden – og da spesielt i Kina – allerede gir en målbar reduksjon i verdens oljeetterspørsel.
Pilotprosjekt får ringvirkninger
Millionbyen Shenzhen leder an i landets voldsomme elbuss-satsning.
For noen år siden hadde byen et så stort luftforurensningsproblem at sentrale myndigheter i 2009 plukket ut Shenzhen for et pilotprogram for nullutslippsbusser.
Derfra gikk det fort: To år senere rullet de første elektriske bussene ut fra byens elbussfabrikk, spesielt oppført for dette formålet. Og i desember i fjor, var alle de over 16.000 bussene som gikk i rutetrafikk i byen, elektriske.
Så langt har Shenzhen-avdelingen av elbil- og elbuss-fabrikanten BYD Auto produsert 35.000 elbusser, og fabrikken skal nå ha kapasitet til å lage 15.000 elbusser i året.
BYD estimerer selv bussene de har produsert, så langt har tilbakelagt 17 milliarder kilometer, og bussene har dermed, fortsatt ifølge dem selv, spart kloden for forbrenningen av 6,8 milliarder liter drivstoff.
Se det massive omfanget av BYDs elbuss-satsning i denne to år gamle skrytevideoen:
Luftkvaliteten forbedret
Det er ikke uten grunn at denne utviklingen skjer i nettopp Kina.
Mens luftforurensningen når stadig nye kritiske høyder i kinesiske byer, viste tallene fra Shenzhen at luften i byen har blitt renere etter hvert som pilotprosjektet skjøt fart.
Nå følger store deler av landet pilotbyens eksempel, og ifølge Blomberg-artikkelen registreres det i år i snitt hele 9.500 elektriske busser hver femte uke i Kina.
Bloomberg New Energy Finance forventer at antallet busser med forbrenningsmotor som erstattes av elektriske busser, øker med hele 37 prosent i år. Det skal kunne sørge for en redusert forbruk på 279.000 fat olje hver dag.
Les også: Hvor blir det av den elektriske MC-våren?
Offensiv i Oslo
Men hva skjer så her hjemme? Så langt er det Oslo som har de mest ambisiøse planene på elbussfronten. Oslo ble for øvrig kåret til Elbilhovedstaden 2017 av Norsk elbilforening.
I hovedstaden ruller det per i dag seks elbusser i prøvedrift i gatene, men elektrifiseringen gjør et kraftig byks til neste år.
Innen sommeren 2019 skal hovedstaden ha anskaffet ytterligere 70 elbusser. Samtidig er ambisjonen å gjøre byen til Europas fremste på elbuss – nettopp i 2019, året EU har kåret Oslo som europeisk miljøhovedstad.
Inntil nylig har Eindhoven vært den europeiske byen med flest batteridrevne busser, men har nå blitt forbikjørt av blant annet Amsterdam og London. Men fra neste år ser det altså ut til at Oslo havner høyt opp på listen i europeisk sammenheng.
Oslo vil til neste år dessuten ha 20 flere elbusser enn det er totalt i Sverige i dag – selv om alt dette selvsagt blir lommerusk sammenlignet med det som skjer i Kina.
Les også: Feil dekktrykk kan gi rekkeviddeangst
Flere elbussutprøvinger i Norge
Men selv om det kommer flest elbusser til Oslo, er ikke hovedstaden først ute på landsbasis.
– Stavanger har hatt to elbusser i rute helt siden 2015, mens Trondheim får 35 elbusser i drift fra neste år, opplyser Ola Viken Stalund i Kollektivtrafikkforeningen.
Siden i fjor høst skulle busslinjen mellom Drammen og Mjøndalen vært kjørt av seks elektriske busser, men bussene fra nederlandske Ebusco ble aldri ferdige. Dermed ble kontrakten brutt, og ny kontrakt ble inngått med Volvo. Disse elbussene skal være i drift i løpet av vinteren.
– Også på Hamar og Lillehammer jobbes det med elbussprosjekter, og i Kristiansand skal to bylinjer trafikkeres med elbusser fra i sommer, forteller Stalund i Kollektivtrafikkforeningen, og legger til at også i Tromsø har de gjort et større utredningsarbeid for å undersøke hvordan batterielektriske busser vil fungere i byen med både bratte bakker og kaldt klima.
Les også: Tromsøs rally-LEAF
Elbilforeningen: Haster
– Det er veldig bra at Norge begynner å komme på banen også på elbussfronten, for nå begynner det å haste med å få fortgang på sakene, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.
Han sikter til at Stortingets vedtatte mål om at alle nye kjøretøy som kjøpes inn fra 2025 skal være utslippsfrie, også gjelder for kollektivtransport.
– År 2025 kommer fort, så jeg håper langt flere busselskap rundt om i Norge har begynt å forberede seg – hvis ikke kan de fort få veldig dårlig tid, kommenterer Haugneland.
Les også: De beste elsyklene
Elektrifiserer London-busser
I likhet med Norge, har også enkelte byer – som Paris, London, Mexico City og Los Angeles – forpliktet seg til å kun kjøpe nullutslippsalternativer på kollektivfronten fra år 2025.
I London planlegger de dessuten å elektrifisere 5000 dieseldrevne klassiske London-busser for å sørge for at alle byens busser blir utslippsfrie innen år 2037.
London kan potensielt redusere oljeetterspørselen med 430 fat om dagen dersom de elektrifiserer 1000 busser. Det tilsvarer 0,7 prosent av dieselforbruket i Storbritannia, skriver Bloomberg.
– Elbussutviklingen i Kina er jo helt eventyrlig, men det er inspirerende å se at ting nå ser ut til å utvikle seg hurtig på bussfronten også her hjemme – og ellers i verden, konstaterer Petter Haugneland.
Les også: Den store elbiltesten