Hopp til innhold

Det har aldri vært flere hurtigladere per elbil enn nå: Nå har vi bikket 7000 hurtigladere i Norge

BY THE WAY: Her, på begge sider av E18 på Grelland mellom Horten og Holmestrand, har det blitt stadig flere ladere i det siste – i likhet med en lang rekke andre steder i Norge.

Det bygges hurtigladere som aldri før – og elbilistene merker det.

Ifølge den nasjonale ladestasjon-databasen NOBIL har vi nå litt over 7000 hurtigladere. Med dette mener vi ladere som leverer fra 50 kW og oppover.

Vi passerte 7000-milepælen denne uka. Det betyr at vi er godt i rute med å nå det fastsatte behovet om 9000 hurtigladere i år 2025, som gjengitt i regjeringens ladestrategi.

Nå mangler vi altså bare 2000 hurtigladere for å nå det antallet.

Bare i år er det kommet til nesten 1400 nye hurtigladere, og vi er nå nede i 98 elbiler per hurtiglader her i landet.

Fagsjef i Elbilforeningen, Erik Lorentzen, mener dette er svært gode nyheter:

– Selv etter fjorårets rekordår, der det ble utlevert elbiler som aldri før, har ladeoperatørene holdt tritt og mer enn det. Faktisk har antall elbiler per hurtiglader falt. Tilbudet har aldri vært bedre enn det er nå.

Merkbar fremgang

Elbilforeningens årlige spørreundersøkelse «Elbilisten» har lenge vært en målestokk på hva som fungerer godt – og ikke så godt – for elbilister.

I årevis var tilgangen på hurtigladere et hett tema der. 

Sist i fjor ble utsagnet «Det er for dårlig dekning av hurtigladere» rangert øverst av ulemper elbilister kjente seg best igjen i.

I år har derimot denne påstanden falt helt ned til en sjetteplass.  

«Det er tidkrevende å lade» er utsagnet som i år rangerer øverst på ulempe-skalaen for elbil.

─ Det kan se ut som om vi allerede har blitt litt godt vant. Ladedekningen er bedre, og holdningen er at man finner en lader når man trenger den. Dermed blir man mer opptatt av andre ulemper, sa Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, da disse tallene ble presentert tidligere i år.

Er det dette ladepenga mine går til?

Elbilforeningen har ved flere anledninger kritisert ladeselskapene for å ikke sette ned ladeprisene når strømprisene falt. Samtidig er det ganske åpenbart at mye av pengene har vært brukt på å investere i nye ladestasjoner:

Så langt i år har det blitt bygget nesten 1400 nye hurtigladere, mens det i fjor ble bygget i underkant av 1500 nye ladere.

Utbyggingstakten har med andre ord økt betraktelig.

– Vi kjefter mye på ladebransjen når de ikke leverer på kortbetaling og ikke setter ned prisene, men vi får passe på å gi dem skryt for de gode tingene også. På utbygging leverer de til terningkast seks, sier Erik Lorentzen.

I det siste har dessuten de aller fleste ladeselskapene satt ned prisene sine så det merkes på lommeboka, det kan du lese mer om i denne saken:

Her får du oversikten etter ladeselskapenes priskrig den siste uka:

Så mye billigere har det blitt å hurtiglade

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Tesla fortsatt størst – i antall hurtigladere

Tesla har fortsatt flest hurtigladere, selv om Recharge har tatt godt innpå de siste årene.

Deretter følger Eviny, Mer, Kople, Circle K og så Ionity.

Ser man på antall stasjoner, altså lokasjoner der man har hurtigladere, er rekkefølgen annerledes – med Recharge øverst, etterfulgt av Mer, Eviny, Kople, Tesla, Circle K og Ionity.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også