Det første i et fremtidig ladenettverk for fiskefartøy er nå åpnet: Nå kan fiskebåter hurtiglade i Lofoten
Utslipp fra fiskefartøy står for hele to prosent av Norges totale CO2-utslipp. I Lofoten har man satt i gang et mottiltak.
Viste du at utslipp fra fiskefartøy har økt betraktelig siden 2014, og og at denne sektoren nå står for to prosent av Norges totale CO2-utslipp?
Derfor er en omstilling av bransjen i retning elektrifisering nå i startgropen – og fredag åpnet verdens første hurtigladeanlegg rettet mot fiskefartøy i Ramberg havn i Lofoten.
Det nye anlegget markerer dermed en viktig symbolsk milepæl for dekarboniseringen av en av Norges fremste næringer – og er det første i et fremtidig ladenettverk for fiskebåter.
Sikkert og brukervennlig
Landstrøms- og ladeanlegget er utviklet og bygget av Plug Lofoten i samarbeid med Flakstad kommune.
Plug er et selskap som jobber med maritime ladeløsninger, og vi skrev om et annet Plug-prosjekt i denne artikkelen fra i sommer.
Plug er eid av energiselskapet av Eviny, som mange elbilister – spesielt på Vestlandet – også kjenner som en stor hurtigladeaktør.
Pilotanlegget er bygget med støtte fra Grønn Plattform via forsknings- og utviklingsprosjektet Zerokyst.
Målet er å utvikle og teste løsninger som kutter utslipp i sjømatnæringen.
Prosjektleder i Plug Lofoten, Hanne Grøn, er svært fornøyd med å ha satt i drift det første anlegget:
– Gjennom Zerokyst har vi jobbet på tvers med båtbyggere, tekniske maritime miljøer og ikke minst snakket med fiskerne selv for å komme frem til det vi håper blir en sikker og god løsning for den elektriske omstillingen for fiskeflåten, sier hun i en pressemelding om nyvinningen i Lofoten.
Behov for sammenhengende ladenettverk
– Pilotanlegget i Ramberg er første skritt på veien mot det vi håper skal bli mer tilgjengelig og sikker strøm i havnene langs kysten i Nord-Norge, sier Maria Bos, direktør i Plug AS.
Sammen med Lofotkraft Muligheter AS står de bak selskapet Plug Lofoten, som har flere anlegg i Lofoten under planlegging.
Ifølge konsernsjef i Lofotkraft AS, Arnt M. Winther er et sammenhengende ladenettverk langs kysten en forutsetning for at fiskere skal velge å gå elektrisk.
– I utbyggingen som kreves har vi ambisjoner om å bidra. Det er derfor en milepæl å ha det første anlegget i Lofoten i drift.
Ser mange fordeler ved elektrisk drift
Fiskeren Øystein Angelsen eier hybridfartøyet Angelsen Senior som ofte ligger til kai i Ramberg. Den 21 meter lange båten er rigget for garndrift.
– Vi valgte å installere en batteripakke på 270 kWt for fem år siden for å benytte strøm i driftssituasjoner der vi har lite energiforbruk store tider av driftstiden, som når vi ligger ved kai og leverer fisk. Derfor er vi veldig glade for at anlegget på Ramberg nå oppgraderes slik at vi får ladet batteriet raskere og kan spare drivstoff og CO2-utslipp.
Framoverlent fiskerikommune
Flakstad kommune har gjennom mange år jobbet aktivt med miljø- og klima som del av nærings- og samfunnsutvikling.
Gjennom prosjekter som «klimavennlig kystfiske» har de gått foran og bygd kunnskap som er et viktig grunnlag i ZeroKyst.
For ordfører Einar Benjaminsen handler det om mer enn fiskeri og strøm:
– Flakstad kommune vil være med å omstille seg til et samfunn hvor vekst og utvikling skjer innenfor naturens tålegrenser, sier han.
Anlegget i Ramberg havn kan levere:
- Hurtiglading med CCS med kapasitet på 100 kW per uttak (kan i fremtiden oppskaleres til 250 kW per uttak)
- Normallading med Type 2, inntil 22 kW
- Industrikontakter fra 16A-125A på både 230V og 400V, 50 Hz, til landstrøm
Anlegget er bygget i samsvar med NEK 400 og i henhold til NEKs veileder VL 80-4 Landstrøm for fiskerinæringen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!