Nå kommer de elektriske vannscooterne

Nå kommer de elektriske vannscooterne

Vannscootere er mildt sagt kontroversielle i Norge. Men denne er i hvert fall stillegående og utslippsfri. Og veldig, veldig rask ...

Etter at vannscootere for to år siden ble likestilt med andre fritidsfartøy, fryktet mange at det ville bli et anarkistisk inferno av bråk, fart og livsfare langs norske fjorder, innsjøer og kystlinjer.

I hvilken grad forestillingene har slått til, er nok et spørsmål om øyet som ser og øret som hører.

For vannscootere er utvilsomt både utskjelte, omdiskuterte og veldig gøyale – i hvert fall for de som kjører dem. Men enten man hater eller elsker dem, må det da blant begge grupper være å foretrekke at vannscooterne blir en del av den elektriske revolusjonen vi ser på de fleste andre kanter for tiden?

Kjent for elsnøscootere

Det mener i hvert fall det nokså nystartede kanadiske selskapet Taiga Motors, som for øvrig nok havner i elsker-kategorien.

Nå åpner i hvert fall Taiga for forhåndsbestilling av sin første elektriske vannscooter. Modellen har fått navnet Orca, og settes i produksjon til sommeren.

Selskapet fra Montreal har til nå spesialisert seg på elektriske snøscootere og fått god mottakelse på disse, men nå skal de altså forsøke på det samme til vanns.

Les også: Si ho-ho-ho til Lapplands utslippsfrie snøscootere

Unplug and play

Under slagordet «Unplug and play» lanserer de sitt nye mirakel, som altså i likhet med visse andre mirakler kan gå på vannet – og det veldig, veldig fort:

Modellen de snart setter i serieproduksjon, har en toppfart på litt over hundre kilometer i timen, og har et batteri som skal holde til to timers mer eller mindre vettig bruk på fulladet batteri.

Les også: Elbåter i ny delingstjeneste: – Et genialt konsept

Taiga reklamerer blant annet med null vedlikehold (selskapet opererer faktisk med en «5 year no-maintenance»-garanti), og med teknologiske gulrøtter som luksuriøst dashbord som byr på blant annet GPS-kart, 4G/LTE, wifi og blåtann, i tillegg til integrert sonarenhet, vanntemperaturmåler og kamera.

Og ja, det ville vel ikke vært 2019 hvis ikke herligheten hadde sin egen medfølgende mobil-app, og alle oppdateringer skjer selvsagt automatisk over nettet, Tesla-style.

Kanadierne er imidlertid ikke først ute med å annonsere produksjon av elektriske vannscootere. Nikola Motors gikk for eksempel tidligere i år ut med en elektrisk konseptmodell som skulle være «the future of watercraft», men som foreløpig ligger an til å være nettopp det, noen år inn i fremtiden.

Høy pris, lav vekt

Prislappen på Orca ligger an til å havne på i overkant av 200.000 kroner, så billig moro blir dette ikke, selv om drivstoffutgiftene blir ubetydelige. Prisen er også en hel del dyrere enn de fleste fossildrevne vannscooterne på markedet, men dette vil forhåpentlig justere seg nedover med tiden.

Mye av forklaringen på prisingen, er at skroget på Orcaen er laget i karbonfiber, noe Taiga har gjort for å holde vekten nede på et minimum. Så veier vannscooteren også bare 263 kilo, hvilket vil bety en hel del med tanke på rekkevidde.

Selskapet har imidlertid sagt at de planlegger å lage en betydelig rimeligere elektrisk vannscooter etter Orca-modellen er lansert. Og for nestemann ut loves det at prislappen lander på under 130.000 kroner.