Hopp til innhold

Nå lar de 20 kunder teste elektrisk lastebil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ellastebilen Mercedes-Benz Urban eTruck skal testes i nærdistribusjon i Tyskland og flere andre europeiske land. Ventes på markedet i 2020.

– Etter verdenspremieren i september i på den internasjonale lastebilutstillingen fikk vi fantastisk kunderespons. Vi snakker nå med rundt 20 potensielle kunder innen avfallshåndtering, matvare og logistikk. Med denne første serien i småskala tar vi raske steg mot serieproduksjon, sier toppsjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner. De første kundene vil starte testingen i år, men det er foreløpig uklart om noen av de elektriske lastebilene kommer til Norge. Mulighetene bør absolutt være tilstede etter at Enova nylig lanserte et støttetilbud til virksomheter som kjøper nullutslippskjøretøy. – I 2020 ønsker vi å være på markedet med den serieproduserte utgaven. Den har null utslipp og er nærmest lydløs, sier Buchner, som legger stor vekt på tøffe krav til luftkvalitet i verdens storbyer. – I framtiden vil helelektriske lastebiler forsyne folk i storbyområder med dagligvarer og alt annet som trengs i hverdagen, sier Buchner. Får batteripakke på 212 kWh Satsingen støttes av at at batterikostnaden er forventet å falle til 200 euro/kWh i 2025 (ned fra 500 i 1997). I den samme perioden vil energitettheten i batteriene ha blitt 2,5 ganger høyere (opp fra 80 til 200 Wh/kg). Lastebilen som skal testes har totalvekt på 25 tonn (nyttelasten utgjør 12,8) og en rekkevidde på 200 kilometer. Denne stammer fra en batteripakke som leverer 212 kWh. Ladeløsningen er så langt ikke inngående beskrevet, men det heter seg at det er en «spesiell lader som tar hensyn til kravene som stilles». Målet med testingen i år er å finne ut hvordan ellastebilen fungerer i daglig drift. Særlig viktig blir det å se på hvordan lastebilen kan dekke ulike skift, dessuten hvordan man best gjennomfører lading og optimaliserer rekkevidden. – Lastebilen både skal være tilkoblet og ha mulighet til selvkjøring. Dette er året vi implementerer teknologien, sier Buchner, som også har en annen elektrisk lastebil på gang: Fuso eCanter skal også testes ut i Europa, USA og Japan i år (150 eksemplarer i første omgang). Les også Slik blir Posten og Brings store elvarebil Volkswagens store elvarebil e-Crafter