Ladeselskapet følger etter Eviny og Recharge, går for regionale prisskiller: Nå senker også Mer prisene i nord – og øker dem i sør
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dermed har nå også landets nest største ladeselskap gått for regionale skiller på ladeprisene.
For knappe halvannen uke siden ble det kjent at landets største ladeselskap, Recharge, innførte en ny prismodell med regional prisdifferensiering:
Blir stadig vanligere
Recharge fulgte for øvrig etter ladeselskapet Eviny (tidligere BKK), som tidlig i september sendte ut en melding om at de skrur opp prisene på hurtiglading i deler av landet.
Dermed var Eviny først ut med å etablere en praksis der lading har ulik pris avhengig av hvor i landet du lader.
Grunnen til at ladeselskapene går til dette skrittet er selvsagt de høye strømprisene i den sørlige delen av landet.
Varsler hyppigere prisjusteringer
Torsdag 22. september valgte Mer å følge etter. I en e-post til kundene sine i forrige uke meldte selskapet om prisjusteringen:
«Prisdifferensieringen innebærer at prisene på lading i nord vil justeres ned i forhold til nåværende pris på lading mens prisene på lading i sør økes noe», skriver Mer.
Historisk har Mer begrenset seg til årlige prisjusteringer, «men sett i lys av nåværende situasjon vil prisene endres hyppigere for å reflektere markedet», melder selskapet videre.
– Strømnettet i Norge er inndelt i fem prisområder. Prisområdene tilhørende Midt-Norge og Nord-Norge, NO3 og NO4, får reduserte ladepriser, sier Malene Brøvig, leder for offentlig lading i Mer Norge.
– Sett i lys av store og vedvarende forskjeller i strømprisen mellom nord og sør, og etterspørsel fra kundene våre, velger vi nå å innføre regionale skiller i prisen, sier Brøvig.
Bruk Elbilforeningens oversikt for å sammenlikne prisene
Det kan være lurt for de prisbevisste blant oss å følge med på Elbilforeningens kontinuerlig oppdaterte prisoversikt på hurtig- og lynlading i Norge.
Den gjør det enkelt å sammenligne prisene hos de ulike ladeselskapene, og du finner den her:
Dette er de nye Mer-prisene:
Prisområde Nord (N03 & N04)
Hurtig- og lynlading:
Registrert kunde: NOK 6,39 per kWt
Drop-in: NOK 6,99 per kWt
Normallading:
Registrert kunde: NOK 3,99 per kWt
Drop-in: NOK 4,39 per kWt
Prisområde Sør (N01, N02 & N05)
Hurtig- og lynlading:
Registrert kunde: NOK 8,99 per kWt
Drop-in: NOK 9,39 per kWt
Normallading:
Registrert kunde: NOK 6,99 per kWt
Drop-in: NOK 7,25 per kWt
Prisene er inkludert MVA.
Elbilforeningen var kritisk til regionale priser, men har delvis snudd
Elbilforeningen har historisk sett vært positiv til at hvert enkelt hurtigladeselskap tilbyr én nasjonal pris i hele sitt ladenettverk.
Det har vært med på å sikre utbygging av hurtigladere også i områder med lav elbiltetthet.
Men situasjonen i Norge i dag er spesiell. Derfor skrev kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening nylig en kommentar der hun redegjorde for hvorfor Elbilforeningen nå mener at regionale prisskiller faktisk kan gi mening i situasjonen landet nå befinner seg i.
Berges og Elbilforeningens resonnement kan du lese her:
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!