Hopp til innhold

Globalt betalingsselskap om kortlesere på hurtigladere: Nei, dette koster ikke i nærheten av 60.000 kroner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOSTNADSDRIVER? – Om ladebransjen betaler 60.000 kroner for en betalingsterminal når de nå bygger nye ladere, så blir de grundig lurt, sier fagsjefen i Norsk elbilforening.

Statens vegvesen anslår en kostnad på 50-60.000 kroner for å få kortterminaler på hver enkelt hurtiglader. Betalings­selskapet Worldline lover at prisen havner godt under 15.000. Hvem har rett?

Regjeringen har nå sendt en forskrift på høring som er ment å sørge for at «tæpping»/kortbetaling for hurtiglading blir et obligatorisk betalingsalternativ for nye hurtigladere som bygges etter 1. juli 2023.

Forslaget om ettermontering av kortterminaler på eksisterende ladere er varslet behandlet senere, i en egen høring.

Det har ført til både jubel og glede, men også bekymringer og spekulasjoner om hvor mye det vil koste å få på plass et kortbetalingsalternativ på landets stadig flere ladestasjoner.

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Stort sprik

Statens vegvesen anslår i høringsnotatet at kortterminaler på nye hurtigladere kan koste 50-60.000 kroner per ladestolpe.

Det globale betalingsselskapet Wordline, lover derimot at kortterminaler skal koste maksimalt 1250 euro, det tilsvarer om lag 14.000 kroner.

Altså en ikke akkurat ubetydelig forskjell i kostnad per hurtiglader.

Se faksimile av pressemeldingen fra Wordline lenger ned i denne artikkelen for å se hva selskapet skriver.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Små eller ingen kostnader på sikt

I høringsnotatet viser Samferdselsdepartementet til at Statens vegvesen har gjort et anslag av økonomiske kostnader knyttet til forslaget.

Vurderingen er at betalingsterminaler på sikt vil være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader.

DYR MORO Å ETABLERE KORTBETALING? Det strides de mer eller mindre lærde om for tiden.

Ekstra investeringskostnader per lader vil gå ned eller elimineres hvis dette blir standardløsningen/krav i EU, skriver departementet.

– I EU ligger det an til krav som gjør at tæpping av bankkort skal være mulig å gjøre på både nye og eksisterende hurtigladere innen få år. Vi er enig i analysen om at dette betyr at løsningen vil være standard og med små kostnader, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgiving i Norsk elbilforening.

KRITISK: – Kostnadsanslag fra Statens vegvesen er altfor høyt, sier fagsjef Erik Lorentzen i Elbilforeningen.

– Blir kraftig lurt

Betalingsselskapet Wordline har 18.000 ansatte og opererer i 40 land. Selskapet lanserer nå en kampanje i Norden for å tilby betalings-terminaler for hurtigladestasjoner, der det er mulig å betale både med bankkort og med «tæpping», for eksempel via mobil, bankkort eller smartklokke.

Selskapet mener at kostnaden for en betalingsterminal ikke vil overstige 1250 euro, altså om lag 14.000 kroner, med dagens kurs.

Klikk på pressemeldingen under for å lese hva Wordline skriver:

Prisen er en makspris, og i praksis vil man som ladeselskap kunne få betydelige kvantumsrabatter.

I tillegg til prisen for selve betalingsterminalen kommer noen installasjonskostnader, selv om alle nye ladere er forberedt på nye betalingsløsninger.

Wordline estimerer de månedlige kostnadene til mellom 4 og 6 euro (mellom 44 og 66 kroner).

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

– Kostnadsanslaget fra Statens vegvesen er altfor høyt, og det viser også tallene fra Wordline tydelig, sier fagsjef Lorentzen i Elbilforeningen.

Sagt på en annen måte: Om ladebransjen betaler 60.000 kroner for en betalingsterminal når de nå bygger nye ladere, så blir de grundig lurt.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også