BMW M tester ny plattform: Neste BMW M3 får fire elmotorer!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Neste generasjon M3 blir etter alt å dømme tilgjengelig som helelektrisk fra bunnen av – og potensielt med kjøreegenskaper vi ikke har sett maken til ennå.
BMW er i full gang med elektrifiseringen, og dagens miks består – med unntak av av nye iX og gamle i3 som nå fases ut – av plattformer som både produseres med fossile og elektriske drivlinjer.
Dette har vi sett på iX1, iX3, i4 og i7.
Letter på sløret
Men BMWs motorsportsavdeling BMW M GmbH, som utvikler de råeste M-modellene, letter nå på sløret og avslører at mer rendyrket elektrisk kjøreglede er på vei.
Om de går all inn og forkaster fossildrevet M3/M4, eller om den elektriske får et annet navn, gjenstår å se.
Like fullt blir nok den elektriske varianten som testes nå totalt overlegen når det gjelder kjøreegenskaper og tekniske data.
Etter en rekke intensive utviklings- og testfaser, først på virtuelle modeller og deretter på testbenker, flyttes nå testing ut på asfalten for realistisk bruk av både komponenter og programvare.
Det hele skjer i form av en helt spesiell testbil, utviklet av ingeniørene hos BMW M GmbH.
Unik testbil
Testbilen har et modifisert karosseri fra BMW i4 M50, men under skallet har den en helt egen chassisteknologi for den elektriske drivlinjen.
De brede hjulbuene avslører at det er noe rått på gang – i typisk BMW M-stil.
Bilen er utstyrt med et tilpasset fjæringsoppsett fra BMW M3/M4. Interiøret i testbilen har omfattende måleteknologi som brukes til å analysere alle detaljer i ulike kjøresituasjoner.
Gjennom bruk av testbilen, kan teorien fra programmeringen tas ut i praksis i et rullende laboratorium og gi data til videre utvikling og justering.
Ekstreme kjøreegenskaper
Kjernen i testbilen er de fire elektriske motorene, som er koblet sammen via en integrert kontrollenhet for dynamisk M xDrive firehjulsdrift.
Med fire hjul som hver for seg er drevet av en elektrisk motor, åpner det helt nye muligheter for en trinnløs, ekstremt presis og samtidig svært rask fordeling av kreftene.
Man kan nærmest gi bilen de kjøreegenskapene man ønsker.
Et skikkelig overstyrt drifte-program er det mest åpenbare. Men ved å kunne gi hvert enkelt hjul individuell regenerering, altså bremsekraft. Samtidig vil da et annet hjul kunne få drivkraft.
Dette kan i teorien gi svingegenskaper og grep vi aldri har sett maken til så langt.
Kraftoverføringen til hjulene baseres på verdiene fra pedalens posisjon, styrevinkelen, langsgående og sideveis akselerasjon, hjulhastigheter og en rekke andre parametere.
BMWs M-modeller har alltid vært noe å glede seg til, og spesielt de minste.
Det later til at det kan bli enda bedre i fremtiden.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!