Nissan var inntil nylig Norges mest solgte elbil-merke, før de ble ble slått av VW. Men den er fortsatt Norges mest solgte modell.
Les vår test av Leaf med 40 kWt batteri
Billigst i klassen
For å holde konkurrentene unna, har de nå introdusert en ny lavpris-modell som får en startpris på 210.000 kroner.
Den nye billigmodellen har laveste utstyrsnivå Visia, noe Nissan ikke har solgt i Norge tidligere. Den har også den minste batteripakken på 40 kWt og en rekkevidde på 270 km (WLTP).
Den blir dermed den billigste bilen på markedet i sin størrelse. Leaf er nemlig en fullverdig 5-seter med et romslig bagasjerom.
Det du må ha i mente er at Vista-utgaven har en mindre ombordlader (3,6 kW – ikke 6,6), den har ikke varmepumpe, ikke tåkelys og den er kun utstyrt med halogenlys (ikke LED). Hurtiglading på 50 kW er det samme som de øvrige modellene.
– Dette er en ny innstegsmodell til en svært konkurransedyktig pris. Vårt mål er fortsatt å selge mange Leaf også i år, og vi kan levere biler på kort tid, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos den norske Nissan-importøren.
Men det er ikke bare den nye versjonen som er blitt billigere. Samtlige modeller har gått ned mellom 20.000 og 30.000 kroner.
Selger bra
Dagens Nissan Leaf, som kom i 2018, er etterkommeren av modellen som ble lansert for snart 11 år siden. Den har fått mange fått mange oppgraderinger underveis og selger fortsatt godt.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det totalt blitt registrert 67.563 Leaf i Norge, inkludert de bruktimporterte.Sjekk hvilke konkurrenter den har.