Konseptbilen IMx er Nissans helelektriske tolkning av crossover med firehjulsdrift, og den skal by på rekkevidde over 600 kilometer.
NYHETSKOMMENTAR: Vi har ikke for vane å rope så høyt om elektriske konseptbiler lenger. Normalt må det være litt mer håndfast før tastaturet går varmt.
Men nå har Nissan for alvor elektrisk vind i seilene igjen, og det er verdt litt ekstra oppmerksomhet. Det er ikke lenge siden
nye LEAF ble vist fram for første gang i Japan, før den europeiske lanseringen fulgte i Oslo 2. oktober.
Ved LEAF-lanseringen i Oslo kom den ikke minst viktige nyheten om at e-NV200 (Evalia) også vil få 40 kWh-batteripakken, som i nye LEAF. Med nær doblet batterikapasitet blir den naturligvis et mye mer relevant alternativ for mange – både som familiebil (fem eller sju seter) eller innen næringsvirksomhet.
Ved den japanske lanseringen ble det hintet om en firehjulsdrevet bil med det svært populære crossover/SUV-formatet. Det er denne du kan se på disse bildene, og som vises fram på
Tokyo Motor Show.
Nissan lover forresten rekkevidde på over 600 kilometer.
Elektrisk kraftpakke
Nissan hevder at konseptbilen benytter deres nye elbilplattform, som skal være utformet for maksimal effektivitet. Det betyr blant annet et helt flatt gulv, som også gir bedre plass innvendig.
Den uavhengige firehjulsdriften besørges av elmotorer foran og bak, og med en systemytelse på 320 kW og 700 Nm.
Det er ikke sagt noe om batteristørrelse for en framtidig produksjonsmodell, men med tanke på rekkeviddeanslaget er det lite som tyder på at batteripakken kan være mindre enn 90 kWh. På samme måte er det ikke sagt noe om hurtigladeprotokollen – rettere sagt om Nissan fortsatt utelukkende vil forholde seg til CHAdeMO-organisasjonen.
CHAdeMO er nå forberedt for å levere 150 kW effekt, samtidig som Combo/CCS-hurtigladere framover vil levere 75, 150, 225 og 300 kW.
I stor grad selvkjørende
IMx er ment å være et utstillingsvindu for
Nissan Intelligent Mobility. I korte trekk er dette Nissans framtidsvisjon på hvordan biler drives, kjøres og integreres i samfunnet.
Helt sentralt er en framtidig og autonom versjon av Nissans ProPILOT-teknologi.
Når IMx er i selvkjøringsmodus, skal rattet eksempelvis felles inn i dashbordet og hvilestillingen for alle setene justeres slik at føreren får bedre plass og passasjerene kan slappe av og nyte kjøreturen.
I manuell modus vil rattet felles ut og setene justeres til opprinnelig posisjon slik at føreren kan kjøre bilen på vanlig måte.
Skal balansere strømnettet
At IMx, med selvkjøring på plass, kan parkere seg selv kommer neppe som noen overraskelse. Men den skal også kunne koble til passende ladepunkt.
Uten at Nissan har gitt detaljer om det, kan det se ut som IMx skal
ta i bruk V2G-teknologien produsenten lenge har drevet forskning på – og utprøving av.
Det betyr at crossoveren kan brukes om lagringsenhet for (fornybar) energi som ikke trengs til kjøring umiddelbart, og at den kan returnere strømmen til nettet.
Etter at lading og/eller nettbalansering er gjennomført, skal elbilen kunne hente eieren og kjøre hjem.