Norsk brannekspert bistår med erfaringer: Slukker brannmyter i Latin-Amerika
Myten om elbilers brannfare er i ferd med å spre seg som ild i tørt gress i Latin-Amerika. En utrykningsleder i Trøndelag brannvesen er kanskje det som skal til for å stoppe spredningen?
– For ti år siden var jeg veldig bekymret for om vi ville klare å håndtere alle de nye og krevende elbilbrannene som måtte komme. Det var helt unødvendig. Det ble ikke farligere, vi ble tryggere!
Slik begynner Rune Wiggo Johnsen, utrykningsleder i Trøndelag brann- og redningstjeneste, sitt foredrag fra hjemmekontoret en sen høstkveld.
Han har lang erfaring som instruktør for norske brannfolk, og er en av de fremste ekspertene i Norge innen brann- og redningsarbeid knyttet til elbiler.
Denne kvelden er det derimot ikke norske brannfolk han snakker med, men elbilister og brannfolk fra hele Latin-Amerika.
Johnsen er hentet inn for å dele sine erfaringer som utrykningsleder i brannvesenet i elbillandet Norge. Norsk elbilforening står bak nettseminaret, i samarbeid med elbilforeninger i Latin-Amerika.
Blant dem som hørte på den norske utrykningslederens erfaringer, er 30 brasilianske brannfolk.
Dere lager problemer ut av noe som ikke er et problem. I 2023 hadde vi nesten 700.000 elbiler i Norge, og bare 33 elbilbranner
Rune wiggo johnsen
Full ladestopp i Latin-Amerikas raskest voksende elbilmarked
I Brasil har myndighetene foreslått en ny lovforskrift som stiller uforholdsmessig strenge sikkerhetstiltak ved utbygging av ladeinfrastruktur.
Forslaget innebærer blant annet sikkerhetssoner på minimum fem meter mellom hver bil som lader. Og skal ladingen foregå innendørs, kreves det fysiske brannmurer mellom hver bil.
Rune Wiggo Johnsen blir konfrontert med forslaget og er lite imponert:
– Dere lager problemer ut av noe som ikke er et problem. I 2023 hadde vi nesten 700.000 elbiler i Norge, og bare 33 elbilbranner, sier Johnsen før han fortsetter:
– Det er langt flere branner i fossilbiler. Brannfaren er betydelig større hvis det blir skade på en bensintank i forbindelse med utforkjøring eller kollisjon, og litervis med brennbar væske lekker ut.
Det er et tydelig avtrykk fra Norge i alt vi tar med oss i møtene. Kunnskapen fra Norge er viktig i møte med den veldig mektige anti-elbil-lobbyen i landet.
Diogo Seixas, styreleder i ABRAVEi
Frykter at myter stopper i elbilsalget i Brasil
Diogo Seixas er en av dem som lyttet nøye til det utrykningslederen hadde å si.
Han er styreleder i ABRAVEi, den brasilianske organisasjonen for elbilister.
Første halvår i 2024 har elbilandelen i nybilmarkedet i Brasil vært på nesten tre prosent.
Det er en oppgang på over 700 prosent i forhold til første halvår i 2023, ifølge ABRAVEi.
Styrelederen er redd for at det mytebaserte forslaget kan få elbilutviklingen til å knele før den har kommet skikkelig i gang.
– Veksten i elbilsalget har vært enorm, men ladeutbyggingen har nesten stoppet helt opp, i hovedsak på grunn av at dette forslaget ligger og lurer i bakgrunnen.
Elbilistene i førersetet
Seixas mener støtten fra Norsk elbilforening og erfaringene fra norske brann- og redningsfolk er avgjørende:
– Vi er helt i startgropa i Brasil, men på grunn av samarbeidet med Norsk elbilforening kan vi være mer effektive. Vi ser hva som har fungert, og feilene som er gjort trenger ikke vi gjøre, sier Seixas.
ABRAVEi har det siste halvåret kjempet mot deler av lovforslaget.
Og de har vunnet frem.
Organisasjonens møter med beslutningstakere, deltakelse på høringer og medieoppslag, har ført til at forslaget nå er utsatt på ubestemt tid.
ABRAVEi var i Norge tidligere i år for å lære, og bruker erfaringene fra besøket når de kjemper for nullutslipp for de nesten 50 millionene kjøretøyene på veiene i Brasil.
– Det er et tydelig avtrykk fra Norge i alt vi tar med oss i møtene. Kunnskapen fra Norge er viktig i møte med den veldig mektige anti-elbil-lobbyen i landet, sier den engasjerte elbilist-lederen Diogo Seixas.
Flere og mer kraftige skogbranner
Etter nettseminaret har Diogo Seixas snakket med de brasilianske brannfolkene som deltok. Møtet med den norske utrykningslederen kan ha vært et gjennombrudd.
– Vi står midt i en stor krise med enorme skogbranner som følge av en svært tørr og varm vinter. Brannfolk bruker nå mesteparten av tiden sin på å bekjempe disse brannene, forteller Seixas og fortsetter:
– Vi opplever konsekvensene av klimaendringene her og nå, og brannfolkene våre er i førstelinja i forsvaret mot dem. De kan også få en nøkkelrolle i å ønske elbilene velkommen som en av løsningene på problemet, sier Seixas.
Norsk elbilforening i Latin-Amerika
Nettseminaret var en del av et tett samarbeid mellom Norsk elbilforening og ALAMOS (Associación Latinoamericana de Movilidad Sostenible).
Deltakerne på nettseminaret var fra Argentina, Costa Rica, Den Dominikanske Republikk, El Salvador, Guatemala og Peru i tillegg til Brasil.
ALAMOS har samlet nasjonale elbilforeninger fra 14 latinamerikanske land for å styrke arbeidet i regionen med å gjøre det enklest mulig for forbrukeren å velge nullutslippsløsninger.
Silvia Rojas Soto fra Costa Rica er leder i ALAMOS:
– Norge er referansepunktet for oss som jobber med elektrisk mobilitet rundt omkring i verden og erfaringene vi får av samarbeidet med Norsk elbilforening er avgjørende, sier hun etter nettseminaret.
Samarbeidet med ALAMOS er finansiert av den internasjonale klimastiftelsen ClimateWorks. Målet er å bidra til en raskere elbilutvikling i fremvoksende markeder i Sør-Amerika, Asia og Afrika.
Gjennom å styrke forbrukerstemmen, lokale partnere og å dele erfaringene fra det norske elbileventyret, jobber Norsk elbilforening for politiske løsninger som bidrar til raskere elektrifisering av veitrafikken.