Hopp til innhold

Norsk elbilforening jobber også internasjonalt: Eksporterer norsk elbilsatsing

«LOOK TO NORWAY»: Se videoen over som gir innblikk i hva som skjedde da en internasjonal delegasjon nylig besøkte Norge for å lære av erfaringene vi har fått under elbilrevolusjonen her til lands. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Det er ikke bare biler som kan krysse landegrenser. Denne våren møttes elbilentusiaster fra tre forskjellige kontinenter i Oslo for å diskutere elbilpolitikk.

For det er ikke bare her på berget vi er opptatt av elektrisk transport.

Over hele verden letes det nå etter inspirasjon som kan sette fart på elbilutviklingen og kutte klimagassutslipp fra transportsektoren.

Og stadig flere land gjør dette i samarbeid med Norsk elbilforening.

I april møttes nøkkelpersoner fra Sør-Afrika, India, Mexico, Brasil og Chile i Oslo for å lære mer om elbilpolitikk og diskutere hvordan landene kan elektrifisere sin transportsektor.

– Norge er og blir det resten av verden måler seg opp mot når det gjelder elbiler, sier Clemente Gauer, styremedlem i ABRAVEi, den brasilianske elbilforeningen.

NORSK-BRASILIANSK SAMARBEID: Clemente Gauer fra brasilianske ABRAVEi og fagrådgiver Helene Busengdal i Elbilforeningen planlegger veien videre for samarbeidet mellom de to organisasjonene i årene som kommer.

ABRAVEi er elbilistenes organisasjon i Brasil. De har organisert seg for å fremme elektrisk mobilitet både gjennom å inspirere og informere befolkningen, og ikke minst påvirke politikken i retning av nullutslippsløsninger på veien.

Med andre ord, ikke helt ulikt det Elbilforeningen har gjort og fortsatt gjør her i landet.

Hvis våre erfaringer kan sette fart på elektrifiseringen i land som India, Sør-Afrika, Chile, Mexico og Brasil, kan vi begynne å snakke om enorme ringvirkninger av det vi har drevet med her oppe de siste 15-20 årene

markus nilsen rotevatn, internasjonal prosjektleder i norsk elbilforening

Del av et internasjonalt prosjekt

– Forbrukere som organiserer seg og bruker sin kunnskap og erfaring som elbilist, har stor gjennomslagskraft når de fremmer politiske løsninger, sier Markus Nilsen Rotevatn.

Han er prosjektleder i Norsk elbilforening og leder det internasjonale prosjektet som innebærer samarbeid med organisasjoner i Latin-Amerika, India og Sør-Afrika.

Besøket i Oslo er en del av dette prosjektet, som er støttet av den internasjonale klimastiftelsen ClimateWorks Foundation.

Du kan lese mer om prosjektet – som nå er inne i sitt andre år – her:

Satser sammen med internasjonal klimastiftelse:

Elbilforeningen skal bidra også utenfor Norge

Deltakerne fra Brasil, Chile og Mexico er fra forbrukerorganisasjoner slik som Norsk elbilforening, og deltagerne fra India og Sør-Afrika er tilknyttet andre organisasjoner som jobber med elektrisk mobilitet.

Felles for alle er at de ønsker å styrke forbrukerstemmen i elbilpolitikken.

ELEKTRISK TUNGTRANSPORT: Her er deltagerne på besøk hos Asko i Vestby for å lære om hvordan dette selskapet satser tungt på helelektrisk transport.

Det åtte dager lange besøket i april besto blant annet av deltakelse på Nordic EV Summit, den årlige internasjonale konferansen arrangert av Norsk elbilforening.

I tillegg var det en rekke møter og foredrag både med Elbilforeningen, politikere, byråkrater og bedrifter som spiller en nøkkelrolle i det norske elbileventyret.

KUN ELEKTRISK NYBILSALG I 2024: Et av besøkene var hos bilimportøren Møller. Der fortalte Ida Pernille Hatlebrekke om hvordan bilbransjen jobber for å fremme elbil, ikke bare i Norge, men også i de baltiske landene.

Forbrukervennlig politikk er suksessen

For å forstå hvordan man får gjennomslag for politikk, er det viktig å forstå motivasjonen til de som tar beslutningene.

Derfor fikk Elbilforeningens internasjonale delegasjon et møte med stortingsrepresentant fra Venstre, Sveinung Rotevatn, som også har vært klima- og miljøminister.

På Stortinget fikk de blant annet høre hvordan norsk elbilpolitikk er begrunnet i ambisjoner om å kutte klimagassutslipp – men at det ikke hadde vært mulig uten å forstå dette:

At forbrukernes begrunnelse for valg av bil, ofte finnes i lommeboka.

INTERNASJONALT PÅ STORTINGET: Sveinung Rotevatn forklarte hvorfor norske politikere har gjort som de har gjort, og svarte på spørsmål i nesten halvannen time.

Derfor har avgiftspolitikken vært sentral for å sikre rimelige nok elbiler fram til nullutslippsløsningene kan stå på egne hjul.

Gjennom å gjøre forurensende biler dyrere, og elbilen billigere, har Norge lagt til rette for at forbrukerne kan ta det miljøvennlige valget. Og forbrukerne har til de grader respondert positivt på politikken.

IKEA-stiftelse vil hjelpe land som ligger bakpå i utviklingen:

Sponser elektrifisering med 100 millioner dollar

Forbrukerfokuset har vært helt avgjørende for at Norge har lykkes. Og akkurat der har Elbilforeningen mange tips å komme med:

– Gjennom denne uken har vi tydelig sett hvor viktig det er å ha en forbrukerorganisasjon som fremmer elbilistenes sak og som påvirker politiske beslutninger, sier Gerrit Kruyswijk fra Electric Mission i Sør-Afrika.

SØR-AFRIKA PÅ VEI: Gerrit Kruyswijk og Hiten Parmar fra Electric Mission i Sør-Afrika jobber sammen med seniorrådgiver i Norsk elbilforening, Sveinung Kvalø, for å fremme innspill til sørafrikanske myndigheter etter valget i juni 2024.

Foreløpig er det ikke mange elbilister i Sør-Afrika, men en betydelig bilindustri og en rekke aktører fra både sivilsamfunn, næringsliv og myndigheter som ønsker å fremme elbil-saken.

I juni 2024 er det valg i Sør-Afrika. Norsk elbilforenings partnerorganisasjon Electric Mission jobber for å få elbilsatsingen høyt på agendaen når nye folkevalgte entrer rommene der beslutningene skal tas de neste årene.

Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av «segregerte» bilmarkeder:

Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035

Noe er i ferd med å skje

Selv om mange land er langt unna salgstallene vi ser i Norge og Europa, er det noen land som begynner å få opp farten.

I en fersk rapport slår det internasjonale energibyrået IEA fast at den globale elbilrevolusjonen er godt i gang:

Fersk rapport:

Kraftig vekst for verdens elbilflåte

Amit Bhatt, direktør i International Council for Clean Transportation (ICCT) India, var en av dem som deltok på Oslo-besøket.

– Forrige kvartal var el-andelen rundt 50 prosent for nye to- og trehjulinger, mens i personbilmarkedet var andelen 2 prosent. Men tallene på sistnevnte endrer seg også fort, siden lokale bilprodusenter som Tata og Mahindra har forpliktet seg til elbilproduksjon, sier Amit.

I NORGE: Amit Bhatt, direktør i International Council for Clean Transportation (ICCT) India, var en av dem som deltok på Oslo-besøket.

Rapporten fra IEA slår også fast at elbilens globale suksess vil avhenge av at elbilsalget tar seg opp i også i såkalte «fremvoksende markeder».

Og akkurat derfor er det viktig at Norge deler sine erfaringer med andre land. Clemente Gauer fra Brasil oppsummerer verdien av erfaringsutvekslingen:

– Ved å besøke Norge ser vi hvordan elbilframtiden kan se ut i Brasil. Ved å lære om deres erfaring kan vi hoppe over flere steg, unngå feilskjær og med en gang gjøre det som skaper suksess, sier han.

SER INN I FREMTIDEN: Rogerio Markiewicz og Clemente Gauer fra ABRAVEi i Brasil håper å kunne hoppe over unødvendige steg og gå rett på elektriske lastebiler. Blant annet fordi man har gått opp løypa i Norge allerede.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Enorme ringvirkninger fra norsk elbilpolitikk

Det er ikke uvanlig å møte innvendingen om at norsk elbilsatsing ikke betyr noe fordi utslippene som kommer fra resten av verden er så store.

De fem landene Elbilforeningen hadde på besøk i april, rommer omtrent en fjerdedel av verdens befolkning.

– Norge er er lite land, men vi var først og vi er størst på elbil. Hvis våre erfaringer kan sette fart på elektrifiseringen i land som India, Sør-Afrika, Chile, Mexico og Brasil, kan vi begynne å snakke om enorme ringvirkninger av det vi har drevet med her oppe de siste 15-20 årene, sier Markus Nilsen Rotevatn i Elbilforeningen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også