Hopp til innhold

Vil kapre hurtiglademarkedet med integrerte batteriløsninger: Norske Elywhere hopper bukk over nett-vansker

LADECONTAINER: Med hurtigladere kombinert med batterier gjør Elywhere kravene til nettilkoblingen langt enklere å nå. Alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Det helnorske selskapet Elywhere hopper bukk over nettutfordringer med sine kombinerte batteri- og hurtigladeløsninger.

Du kjenner sikkert til norske Zaptec og Easee som begge lager ladebokser.

Men visste du at det også lages hurtigladere i Norge?

Flyttbare hurtigladere med batterier

I Stokke, et saftig steinkast unna Tønsberg, finner du Elywhere.

Selskapet ble startet i 2021 og selger i dag helnorske hurtigladere – med aluminium fra Hydro og likerettere fra NOR Elektro Automasjon i Stavanger. 

Men selv om det kanskje fortsatt er «typisk norsk å være god», som landsmoder Gro Harlem uttrykte det i sin tid – er det ikke det bare helnorsk produksjon av ladere som er Elywheres salgs-pitch.

De tilbyr nemlig en flyttbar hurtigladestasjon med batterier inkludert.

Men hvorfor flyttbar, og hvorfor med batterier?

TURN DOWN FOR WATT: En ladestasjon med «snabbladdning» gjøres klar for söta bror hos Elywhere i Stokke.

Kan løse nettfloka

Mange steder i Norge må hurtigladeaktører vente i årevis på nettilkobling, og andre steder kan man ikke sette en ladestasjon fordi det enten ikke er kapasitet i nettet – eller fordi det koster for mye å bygge ut kapasiteten.

Dette ønsker Elywhere å løse.

– Vi krever minimum 400V og 63A fra nettet for å kunne levere 150 kW lading. Vi har også alternativer for lastebil og buss både med og uten plattform, og kan levere produkter med inntil 360 kW ladehastighet, forteller Elywhere-direktør Kenneth Hauge.

Dette er mulig fordi batteripakkene i Elywheres ladestasjon supplerer effekten som ikke kan gis av nettilkoblingen. Elywheres løsning er også modulbasert, slik at dette kan tilpasses lokale forhold og behov.

– Vi kan ha opptil 600 kWt med batterikapasitet i én og samme modul. Man lader typisk opp batteriene i løpet av kvelden og natten da strømprisene er lave, og lader ut til bilene på dagtid da prisene er høyere, forteller Hauge.

SMARTE CONTAINERE: Salgsdirektør i Elywhere, Kenneth Hauge, sier de gjør lading mulig mange steder der det tidligere har vært for dyrt på grunn av høye anleggsbidrag.

Anywhere? Everywhere? Elywhere!

Elywheres løsning er med andre ord ikke nødvendigvis for de store trafikk-knutepunktene, men er mer egnet for mindre trafikkerte områder langs riks- og fylkesveier, hvor også tilgangen til strøm gjerne er mindre.

Hauge tenker dette kan være spesielt interessant for tettsteder som ønsker å gjøre seg litt mer attraktive for et stopp langs veien, eller for lokale næringsparker og kjøpesentere.   

– En slik løsning kan komme til gode i lokalsamfunn der det er lite kapasitet i nettet. Under lading står man gjerne 10-50 minutter, og dette kan lokalt næringsliv nyte godt av, sier Hauge.

Siden Elywheres ladestasjon er mobil, kan man også flytte den etter behov.

Skjønt, du kan ikke ta den på hengeren, akkurat. Stasjonen har samme fotavtrykk som en 20 fots container og er 6,5 meter lang, 2,4 meter bred og veier fra 7,3 tonn.

– Men med lastebil med kran er det en enkel sak å flytte stasjonen. Dette kan passe godt for store festivaler, eller for Lofoten i turistsesongen. Eller for en ladeaktør som ønsker å teste en lokasjon før de begynner å betale anleggsbidrag og begynner å grave, sier Hauge.

MØTT DEM FØR: Se videoen fra da elbil.no møtte Eywhere under Nordic EV Summit i 2022.

Vind-vinn-situasjon?

Batteribankene i ladestasjonene hjelper ikke bare på å fordele effekten utover flere timer – og dermed anstrenge nettet mer.

De kan også hjelpe til med et nokså stort problem som mannen i gata sjelden forholder seg til: frekvensstabilitet i strømnettet.  

Frekvensstabilitet handler om kraftsystemets evne til å opprettholde en stabil frekvens etter en forstyrrelse i balansen mellom produksjon og forbruk. I vår nordiske kraftregion deler Norge frekvensområde med Sverige, Danmark og Finland.

– For at kraftoverføringssystemet skal fungere, må frekvensen til enhver tid holdes innenfor stramme grenser. Det nordiske kraftsystemet er balansert mot en frekvens på 50 Hz. Faller den under 49,5 Hz kan man få blackouts over hele Norden, sier Nils Roald i Elywhere.

OVER STOKK OG STEIN: I Stokke, et steinkast unna Tønsberg by, finner du Elywheres fabrikk.

Norges situasjon er likevel spesiell, hovedsakelig på grunn av våre store vannkraftressurser.

Disse gir oss svært gode forutsetning for frekvensstabilisering, siden vi kan utnytte vannreservoarene for å regulere frekvensen ved behov.

Våre naboland har derimot en større utfordring med å opprettholde denne balansen siden de har færre slike naturlige lagringsmuligheter og den innboende rotasjonsmassen som vannkraftverk innehar.

– Dette blir en stadig større utfordring med større andel av uforutsigbar energiproduksjon som for eksempel vindenergi. Stabiliseringen er noe våre batteribanker kan bistå med, sier Nils Roald.

Dette er såpass etterspurt at i Sverige betales Elywhere gode kroner av söta bror (Svenska Kraftnät – tilsvarende Statnett i Sverige) for å bidra her.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kan gjøre etablering av nye ladestasjoner enklere

Hvor kan du så finne slike mobile ladestasjoner?

Er du på Østlandet kan du ta deg en tur til Circle K i Ski eller på Hønefoss.

Ellers har Elywhere 30 installasjoner fordelt på Norge, Sverige, Italia, Frankrike og Island.

Elywhere har i tillegg etablert kontor i USA – et spesielt interessant marked fordi strømnettet er såpass svakt.

SPENNENDE: Fagsjef Erik Lorentzen i Elbilforeningen mener bedrifter som Elywhere er spennende fordi de kan bidra til å løse flere av utfordringene som overgangen til stadig mer elektrisk mobilitet fører med seg.

Elbilforeningens fag- og rådgivning-avdeling var nylig på besøk hos Elywhere i Stokke (Sandefjord kommune).

Leder for avdelingen, Erik Lorentzen, sier Elywhere er et godt eksempel på at innovasjon kan løse mange av utfordringene med overgangen til elektrisk mobilitet.

– Denne typen løsninger gjør det lettere å rulle ut ladeinfrastruktur i hele landet, også der hvor det er lite tilgjengelig strøm. Det er også spennende å se hvordan batteriløsninger kan bidra til å stabilisere strømnettet fremover, sier Lorentzen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også