Hopp til innhold

Samarbeidet med StoreDot ga ladehastighet på over 370 kW: Polestar-prototyp med super-lynlading

HER GIKK DET UNNA: Med en start på 310 kW og enda høyere ladehastighet ved ladeslutt på 80 prosent, kan man trygt si at ladingen gikk unna.

Den fullt kjørbare Polestar 5-prototypen startet ladingen på 310 kW og steg til over 370 kW ved ladeslutt.

Polestar har nå sammen med StoreDot demonstrert implementering av StoreDots Extreme Fast Charging-teknologi (XFC) i en bil for første gang.

Polestar 5-prototypen ladet fra 10 til 80 prosent på bare 10 minutter.

Den fullt kjørbare prototypen oppnådde en ladehastighet som startet på 310 kW og steg til en topp på over 370 kW ved ladeslutt.

PROTOTYPE: Polestar 5-prototypen fikk kjørt seg med tanke på ladefart.

Vi har skrevet om Polestars samarbeid med StoreDot tidligere (se lenker under) – men nå har altså samarbeidet båret konkrete frukter.

Polestar samarbeider med StoreDot om lynrask lading for Polestar 5:

Skal gi 160 km på fem minutters lading

Unik batteriteknologi på vei:

Lader 16 mil på fem minutter – skal bli tilgjengelig neste år

– Stopptiden minner om en bensinbil

Testen ble gjennomført av Polestar- og StoreDot-batteriingeniører, og ble utført for å vise XFC-batteriteknologi som kan brukes på fremtidige Polestar-biler.

Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier blant annet dette om forsøket i en pressemelding:

– Med denne nye teknologien vil man bruke mindre tid på lading og være tilbake på veien raskere enn før på lengre turer. Stopptiden ligner mer på det man opplever med en bensinbil i dag.

Se video om forsøket her:

Under testen registrerte Polestar altså at ladehastigheten økte fra 310 kW ved 10 prosent til over 370 kW ved 80 prosent – noe som på flere måter er noe ganske annet enn de typiske ladekurvene og ladehastighetene elbilister opplever ved hurtigladestasjonene i dag.

PÅ VEI OPP: Her er ladefarten 362,3 kW, og den skulle fortsatt stige litt til, ifølge Polestar.

StoreDots XFC-teknologi benytter silisiumdominante celler med en energitetthet på nivå med toppmoderne NMC-celler, og krever ikke spesialiserte kjølesystemer i kjøretøyet, skriver Polestar i meldingen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

«Det eksperimentelle XFC-batteriets moduler har en strukturell funksjon som forbedrer mekaniske egenskaper og kjøleevne, samtidig som vektnivået opprettholdes eller reduseres. Resirkulerbarhet og enkel service er også avgjørende for utformingen av pakken.»

– Dette gjennombruddet fjerner rekkevidde- og ladeangst en gang for alle, da man vil kunne kjøre lange avstander med samme frihet og bekvemmelighet som ved tradisjonelle fossildrevne kjøretøy, sier StoreDot-direktør Doron Myersdorf i meldingen fra Polestar.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også