Ny analyse: Slik blir verdens elbilfremtid
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Innen 2040 er hvert tredje kjøretøy elektrisk, og i 2024 er elbilen globalt konkurransedyktig – uten subsidier, ifølge en ny prognose.
Analysebyrået Bloomberg New Energy Finance (BNEF) lager hvert år en prognose for hvor verden beveger seg når det gjelder elbiler og elektrisk mobilitet generelt.
I årets Electric Vehicle Outlook-prognose ser analysebyrået noen klare tendenser:
Salget av elektriske kjøretøy vil tidobles fra rekordåret 2017 – med sine 1,1 millioner solgte elektriske biler – til 11 millioner solgte elbiler i år 2025.
Deretter vil salget bykse ytterligere til 30 millioner i år 2030, siden elbilene da, ifølge BNEFs analyse, vil ha blitt billigere å produsere enn tradisjonelle forbrenningsmotorkjøretøy.
Kina står for halvparten
Kina vil ifølge Bloomberg lede an i den elektriske overgangen, og elbilsalget i Kina alene vil utgjøre nesten halvparten av det globale elbilmarkedet i 2025. Tilsvarende forventer BNEF at antallet solgte diesel- og bensinbiler for første gang vil gå ned rundt 2025, når elbilene for alvor biter seg fast i det globale bilmarkedet.Her er noen av hovedpunktene i prognosen:
- Innen 2040 vil 40 % av alt nybilsalg, være elektrisk. Innen samme år vil 33 % av den globale bilparken bestå av elbiler.
- Kina vil være det største elbilmarkedet i verden i 2040, og det vil landet også fortsette å være
- Prisen på elbiler vil globalt sett være konkurransedyktige uten subsidier og incentiver fra år 2024. Innen 2029 vil alle segmenter av elektriske kjøretøy være konkurransedyktige i takt med at prisen på batterier vil synke.
- Verdens bussbestand vil elektrifiseres raskere enn den ordinære bilbestanden, ikke minst drevet frem av den voldsomme elbussutviklingen i Kina.
- Elektrifiserte busser og biler vil i år 2040 til sammen redusere behovet for drivstoff tilsvarende 7,3 millioner fat olje per dag.