Hopp til innhold

Nissan tester temperatursenkende billakk: Ny billakk kan øke bilens rekkevidde

GRATIS ENERGI: Senker man overflate- og interiørtemperaturen, reduseres belastningen på batteriet. Nissan mener å ha utviklet en ny type billakk som gjør nettopp det. Alle foto og video: Nissan.

Nissan utvikler en banebrytende billakk som reduserer både overflate- og interiørtemperaturen. Dette kan bety lavere energiforbruk og økt rekkevidde.

Bilprodusenten Nissan samarbeider i disse dager med Radi-Cool, et selskap som spesialiserer seg på kjøleprodukter, om utvikling av en helt ny type billakk.

Billakken utnytter elektromagnetiske bølger for å redusere temperaturen både på bilens overflate, og i interiøret.

Dette kan være spesielt fordelaktig på varme dager, hvor biler ofte blir ubehagelig varme når de står parkert i solen.

Fordelene med radiativ lakk er mange:

Økt komfort for passasjerene, spesielt på varme dager, redusert energiforbruk for kjøling og lengre levetid for interiørmaterialer som ofte blir skadet av varme og direkte sollys.

LAKK-KJØLING: Testene Nissan har utført, viser en temperaturforskjell på opptil 12 grader mindre på overflaten for biler med radiativ lakk sammenlignet med vanlig lakk.

Motvirker solstråler

Såkalt radiativ lakk er ikke et nytt konsept – det har blitt brukt på bygninger i mange år for å holde dem kjøligere.

Ifølge Nissan kreves veldig tykk maling som ikke har den samme holdbarheten eller glansen som vanlig billakk. Blant annet må malingen påføres med en rulle – ikke en ideell metode for en pen overflate på et bilkarosseri.

Lakken som Nissan utvikler, er fortsatt tykk – seks ganger tykkere enn en standard bilfinish. Men den nye formelen er designet for bruk med sprøytepistoler og fungerer sammen med klarlakk.

TYKK BLANDING: Såkalt radiativ lakk er mye tykkere enn vanlig billakk, og lakktykkelsen er foreløpig seks ganger tykkere enn standard billakk.

Vitenskapelig magi

I blandingen finnes det to mikrostrukturelle komponenter som bidrar til malingens kjøleeffekt.

Den første er designet for å reflektere nær-infrarøde stråler, en vanlig metode for å holde temperaturen nede.

Ønsker lengre rekkevidde og redusert vekt:

BMW tester helt ny elmotor

Den andre komponenten er der den vitenskapelige magien skjer. Den skaper elektromagnetiske bølger som ikke reflekterer solstrålene, men faktisk motvirker dem. Dette bidrar til å forhindre varmetransport til andre deler av bilen.

Dette bidrar til å holde bilen kjøligere både på utsiden og innsiden. Dermed reduseres behovet for klimaanlegg, noe som igjen senker energiforbruket.

REDUSERER FORBRUK: Nissan ønsker å lage kjøligere biler uten å bruke energi. Dette er spesielt viktig i elbil-æraen, hvor belastningen fra klimaanlegg om sommeren kan ha en betydelig innvirkning på batteriets ladetilstand. Sjekk videoen over.

Betydelig kjøligere

Nissan avslører ikke de nøyaktige detaljene om malingen eller hvordan de elektromagnetiske bølgene genereres, men resultatene er tydelige.

Sammenligninger viser en temperaturreduksjon på 12 grader Celsius på biler med denne spesielle lakken. Dette er en måling av overflaten, men interiøret var også 5 grader Celsius kjøligere.

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene:

Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

Videre ønsker Nissan å gjøre malingen enda tynnere slik at den blir lettere på påføre. Hvis lakken kommer i produksjon, vil den sannsynligvis være reservert for spesialbestilte kjøretøy.

– Min drøm er å lage kjøligere biler uten å bruke energi. Dette er spesielt viktig i elbil-æraen, hvor belastningen fra klimaanlegg om sommeren kan ha en betydelig innvirkning på batteriets ladetilstand, forteller utviklingssjefen for Nissan Research, Dr. Susumu Miura, i en pressemelding.

Les også