Bastø Fosens nye elektriske bilferge, Bastø Electric, ble satt inn i ordinær rutetrafikk mellom Moss og Horten mandag 1. mars klokka 08.00.
Norsk Elbilforening var selvfølgelig på plass og snakket med administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund.
(Se video under)
Reduserer utslipp med 75 prosent
I løpet av 2022 vil utslippene på Norges travleste fergesamband reduseres med 75 prosent – tilsvarende om lag 10.000 nye bensinbiler eller 150 tankbiler.
Bastø Electric er den første av til sammen tre batterielektriske ferger som skal betjene Norges mest trafikkerte fergestrekning.
I dag består samabandet av fem ferger. Det er til de fleste døgnets tider tre båter i trafikk hele tiden. 75 prosent av driftstiden vil bli dekket med de elektrisk drevne båtene.
Frem til i dag ble det til sammen brukt 7,5 millioner liter diesel årlig. Dette forbruket vil reduseres med 75 prosent, det vil si en besparelse på 6 millioner liter diesel årlig.
Fergene mellom Moss og Horten frakter hvert år 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy, og fergen er den største i verden i sitt slag med helelektrisk drift.
– Det er viktig for oss å ta vårt samfunnsansvar på alvor, og vi vil gjerne bidra med det vi kan for det grønne skiftet. Oppstarten av Bastø Electric er en milepæl, ikke bare for oss, men for utviklingen av utslippsfri fergeteknologi både i Norge og internasjonalt, sier administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund.
Norsk batteri- og ladeteknologi
Fergen er bygget i Tyrkia, og både batteri- og ladesystemer for hurtiglading er levert fra Siemens Energys batterifabrikk i Trondheim.
Batteriene ombord har en kapasitet på 4.300 kWh, eller om lag like mye som batteriene til 107 Nissan Leaf-biler, faktisk den første bilen som kjørte ombord på fergen i dag.
Ladesystemet som pøser ut opp til 9.000 kW, gjør likevel at fergen lades lynraskt ved hvert anløp til kai.
– Elektrifisering av skipstrafikk er noe av de mest effektive tiltakene vi som samfunn kan gjøre for å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Norge er verdensledende i utviklingen av denne type teknologi og i løpet av året vil vi ha hele 70 elektriske ferger i Norge, sier administrerende direktør Bjørn Einar Brath i Siemens Energy.
Sparer inn CO2 -utslipp etter kort tid
Siemens Energy har gjort en såkalt livsløpsanalyse på tilsvarende elektriske ferger. Den viser at det ligger store besparelser i utslipp av CO2 ved å gå over til batteridrift.
– Studien viser at CO2-regnskapet går i pluss sammenlignet med en tilsvarende dieselferge allerede etter sju måneders drift, inkludert utslipp forbundet med produksjon av både båt og batterier, sier Brath.
Reisende fra begge sider av fjorden vil umiddelbart merke forskjellen fra de gamle fergene. Bastø Electric har langt mindre støy, og oppleves som mer behagelig
– Fergestrekningen Moss-Horten er en livsnerve for både innbyggere og næringsliv Denne nye fergen er et enormt løft for oss, og bidrar også til et grønt skifte for hele regionen, sier Lund.
Fakta om MF Bastø ElectricLengde: 139,2 mBredde: 21 mKapasitet: 200 biler eller 24 lastebilerPassasjerer: 600Batterikapasitet: 4.300 kWhAvganger: 20-24 avganger mellom Moss-Horten daglig