Hopp til innhold

Kommer til våren – nå kan Ford E-Transit Courier bestilles: Går i strupen på ID.Buzz

BOKS: E-Courier er blitt større. Den kan bestilles med skyvedører på begge sider. Foto: Ford

Nye Ford E-Transit Courier kan nå bestilles. Den er blitt både større, smartere og sprekere.

Nye E-Transit Courier har et lett gjenkjennelig design og et romslig og praktisk interiør.

Ford skriver i en pressemelding at de nå har åpnet for bestillinger av varebilen.

25 prosent større lasterom

Nye E-Transit Courier skal være utviklet fra bunnen av rundt et fleksibelt lasterom som har blitt langt større enn i forrige generasjon Courier – fra 2,3 m3 til 2,9 m3 – altså hele 25 prosent større enn den utgående Courier-modellen.

BRED: En på langs eller to på tvers. Sjekk de smale hjulhusene som gir ekstrem plassutnyttelse i varerommet.

Lasteromslengden har økt med 181 mm til 1802 mm, og et plassbesparende bakhjulsoppheng øker lasteplassen mellom hjulhusene til 1220 mm.

Det betyr at den nå kan få plass til to europaller.

En ny gjennomlastingsluke i skilleveggen mot kupeen, gjør det også mulig å frakte gjenstander med en lengde på inntil 2600 mm.

Bilen får også en 44 liters frunk under panseret som standard.

LUKE: Seteløsningen ligner den i Renault Kangoo, men der kan man åpne hele veggen. Ford nøyer seg med en luke.

Smarte løsninger

På lik linje som e-Transit, som vi testet i fjor, får denne smarte detaljer i kupeen.

Blant annet et ratt som kan vinkles rett, plassbesparende elektrisk håndbrekk og rattgir.  

ENKELT: Her ser vi variant med to skyvedører. Mange vil nok legge inn matter eller ekstra gulv.

Et konfigurerbart lagringsrom i midtkonsollen – stort nok til PC, funker også som koppholder.

Et heldigitalt instrumentpanel og en sentralt plassert 12-tommers berøringsskjerm med Fords siste SYNC4-infotainmentsystem, utgjør de digitale flatene i kupeen.

Trådløs tilkobling for Android Auto og Apple CarPlay er standard.

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

E-Transit Courier har også et armlene som kan forlenges og brukes som et mobilt arbeids- eller lunsjbord.

Flere kjøremoduser

E-Transit Courier får flere kjøremoduser som endrer på styring, giring og akselerasjon.

Spesielt øko-modus, som bare gir deg tilgang på 50 prosent av effekten, vil kunne strekke rekkevidden betraktelig.

Og det vil sikkert vil bli aktuelt for mange, siden rekkevidden bare er 301 km og ladehastigheten er maksimalt 100 kW.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bilen vil også tilby enpedalskjøring, for dem som liker det best.

Ford peker på at den nye Transit Courier er den første varebilen som har mottatt «Platinum Safety Award» i Euro NCAP sine sikkerhets- og kollisjonstester – i henhold til deres nyeste teststandarder.

UTTAK: I modkonsollen finner du både 12 og 230 volt, riktignok med begrenset watt-uttak.

Som standard kommer den med det siste av avanserte førerassistanseteknologier fra Ford, som intelligent cruisekontroll, filholder, trafikkskiltgjenkjenning og parkeringssensor bak.

Pris fra 347.840 kroner

Utgaven E-Transit Courier Trend med 136 HK koster fra 347.840 kroner uten moms (434.200 kroner inkludert moms).

Limited-utgaven koster fra 360.720 kroner uten moms (450.300 kroner inkludert moms).

Den kjennes igjen med blant annet 17-tommers 5-eikers aluminiumsfelger i sølv og sort.

12 TOMMER: Trådløs Apple CarPlay vil gi deg verdens beste stemmestyring og et bra kart rett på skjermen.

Nyttelasten er på 700 kg, mens noen garantert hadde ønsket mer enn 750 kg hengervekt.

SVÆRING: Courier har vokst seg stor og blir tilgjengelig i to lengder. Med høyere nyttelast enn ID.Buzz Cargo, kan denne varebilen finne mange kunder.

Den elektriske rekkevidden er på opptil 301 km og hurtiglading skjer altså med en ladehastighet på maks 100 kW.

De første kundeleveringene av nye E-Transit Courier er forventet å skje våren 2025.

Bli medlem i dag!

Les også