Hopp til innhold

Porsche Taycan med solid facelift: 952 hester, bedre rekkevidde og raskere lading

VIKTIGE FORANDRINGER: Porsche Taycan kom i 2019, og nå har den fått større batteri, mer hester, bedre lading og bedre effektivitet.

Nye Taycan går mye lenger, lader mye raskere, går kjappere, er blitt lettere og har fått mer standardutstyr.

Porsche går skikkelig aggressivt ut rundt elbil om dagen.

Det er ikke lenge siden de avduket SUV-en Macan, med bra tekniske data og en pris vi aldri trodde vi ville se fra Porsche.

Dette vet vi etter Porsche Macan-premieren:

Den billigste Porschen du kan kjøpe

Såpass bra at vi tenkte det ville bety nedstøvede Taycan-modeller i salgshallene.

Men nå kommer også den med kraftige oppdateringer som gjør den mer aktuell igjen. Prisen, derimot, er fortsatt omtrent som før.

FÅ FORANDRINGER: Ny grill med tydeligere luftinntak og lettere forandringer på frontlyktene er de tydeligste forskjellene.

Går 35 prosent lenger

En av ankepunktene mot Taycan har vært rekkevidde.

Riktignok fikk modellen en oppgradering da Sport Turismo ble lansert, og som med en oppdatering fikk noen av modellene over 500 kilometer WLTP-rekkevidde.

Men det er fortsatt sparsomt på en bil i den prisklassen.

Nå øker rekkevidden opp til 678 kilometer. Det er en økning på 175 kilometer.

Dette gjelder selvfølgelig for den rimeligste bakhjulstrekkereren med de minste hjula, men er allikevel en viktig oppgradering.

Flere forandringer

Det skyldes hovedsakelig at det store batteriet, som alle i Norge uansett valgte, nå er på 105 kWt brutto, mot 93 før.

LYSENDE LOGO: Nå lyser også Porsche-logoen bak.

Taycan har også fått en ny helt ny motor bak som både er sterkere og mer effektiv, fått en mer optimalisert software med modifisert styring av regenerering og firehjulsdriften, samtidig som termisk styring er blitt bedre med en ny generasjon varmepumpe

Porsche Taycan GTS Sport Turismo:

Verdens morsomste elbil akkurat nå

Nå slipper kanskje Porsche-folket å bli frakjørt på firefelten fra Kragerø fordi man må slipstreame trailerne for å komme hjem, eller på vei til Kvitfjell på vinterstid.

Raskest ved ladestolpen

Og om du ender med å måtte stoppe for å lade, rekker du mer enn å tømme din egen tank før du må flytte bilen fra ladestasjonen.

For nå økes ladehastigheten fra allerede raske 270 til 320 kW.

Våre tidligere tester viser at den allerede før har ligget på skyhøyt nivå, i hvert fall til 50 prosent batterikapasitet.

ENDA MER HARDCORE: Det er lett å glemme at Taycan – og spesielt Cross Turismo er en hardcore bil, nesten på alle underlag.

Vi har ladet fra 10-80 prosent på 18 minutter. Ikke ille, med tanke på at batteriet var på voksne 83,7 kWt netto. Sjekk vår test i linken under.

Test av Porsche Taycan:

Den billigste Porschen

Nå skal den klare lading over 300 kW i opptil fem minutter.

Kraftigere regenerering

Og mye tyder på at du nesten aldri vil trenge de enorme bremsene som sitter på bilen, for nå øker regenerering fra nedbremsing mer enn 30 prosent også. Og den var allerede bra.

Fra før kunne du regenerere 290 kW under bremsing, men på grunn av oppgradert ladehastighet, kan du nå føre opp til 400 kW inn på batteriet når du tråkker på bremsen.

Dette vil du selvfølgelig nærmest aldri få bruk for på veien, men det gjør at du får flere runder på Rudskogen før du må inn i depotet å lade.

Akselerasjonen blir bedre

Akselerasjonstidene til 100 km/t er forbedret på samtlige modeller. Nå bruker den billigste modellen nå 4,8 sekunder, Turbo S 2,4.

Altså en forbedring på 0,6 og 0,4 sekunder.

Banetest av Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo:

Høyspent råskinn!

Det skyldes at den billigste har fått 60 kW (82 hk) mer, og Turbo S opptil 140 kW mer med Lauch Control. Den yter nå sjokkerende 700 kW, eller 952 hester.

Bedre utstyrt

Standard utstyrspakke skal også ha blitt oppgradert og utvidet, noe som er vanlig på en facelift, eller ny modell, som Porsche kaller det.

Nå har den ambient-belysning, og til og med innstegsmodellen har adaptiv luftfjæring.

Den skal til og med ha blitt bedre, noe som i seg selv er oppsiktsvekkende, siden den var utrolig bra fra før.

SMÅ FORANDRINGER: Det er gjort utrolig lite innvendig, men nå får alle vriknappen på rattet for å bytte kjøreprogrammer. Har du Sport Chrono, får du også en boost-knapp som gir deg ekstra krefter i 10 sekunder.

Og nå slipper du å krysse av for å få oppvarmede forseter, vribryteren for Drive Modes, elektrisk ladeluke på fører- og passasjerside, servostyring pluss, varmepumpe, Porsches intelligente rekkevidde-beregner og elektrisk innklappede speil.

Test av Porsche Taycan 4 Cross Turismo:

Drøm innen rekkevidde

Du får også med deg parkeringssensorer foran og bak, med ryggekamera. Men du må fortsatt betale ekstra for å få 360-visning.

Og selv om du får mer utstyr, veier Taycan opptil 15 kilo mindre enn før.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Lett oppgradering

Du skal pusse brillene nøye for å skille den nye modellen fra den gamle, men som vanlig er det snakk om nye tweaks på front og hekk.

Den har også fått noen designendringer i både front- og baklykter.

Test av Porsche Taycan 4S PBP: En elektrisk vinterdrøm

Nå får LED-Matrix-lysene flere funksjoner, mens Porsche-logoen bak får en tredimensjonal glass-look-design, og selvfølgelig hei- og hade-animasjoner.

Turbo og Turbo S-modellene får også en egen farge, «Turbonite», for de som ønsker det.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også