Ny studie: Elbiler er opptil 70 prosent mer bærekraftige enn bensinbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En helt ny og internasjonal studie levner ingen tvil: Elbilen er klart mer miljøvennlig gjennom hele levetiden.
Anerkjente ICCT (The international council on clean transportation) har nylig publisert en ny livsløpsanalyse.
Denne omfattende analysen undersøker klimagassutslippene fra alle relevante biltyper: Plug-in hybrid (PHEV), bio- og syntetisk drivstoff, hydrogen og elektrisitet.
Resultatene viser at selv for biler som er registrert i dag, er utslippene over levetiden til gjennomsnittlige mellomstore helelektriske biler vesentlig lavere enn sammenlignbare bensinbiler.
Som illustrert i figuren nedenfor, har helelektriske biler et langt lavere karbonavtrykk enn sammenlignbare bensinbiler:
- 66%–69% i Europa
- 60%–68% i USA
- 37%–45% i Kina
- 19% –34% i India
En banebrytende og grundig studie
Livsløpsanalysen har vært utført hver for seg over flere kontinenter og land: Europa, USA, Kina og India. Til sammen utgjør disse markedene omtrent 70 prosent av det globale salget av nye personbiler. Studien vurderer nåværende og anslåtte fremtidige klimagassutslipp i hvert trinn i livsløpet til både kjøretøy og drivstoff, fra utvinning og prosessering av råvarer gjennom raffinering og produksjon, til drift og så til slutt gjenvinning. I tillegg til det globale omfanget, er studien metodologisk omfattende når det gjelder å vurdere alle relevante drivlinjetyper, inkludert plug-in hybrid elektriske kjøretøyer (PHEV), samt en rekke drivstofftyper, inkludert biodrivstoff, elektrodrivstoff, hydrogen og elektrisitet. LES OGSÅ: 7 av 10 europeere er klar for elbilReelt bruk vs. testverdier
I tillegg skiller denne studien seg fra tidligere LCA-litteratur i fire viktige aspekter:- Den tar hensyn til den gjennomsnittlige karbonintensiteten for drivstoff og elektrisitetsblandinger, inkludert biodrivstoff og biogass. Basert på uttalte retningslinjer, redegjør den for endringer i karbonintensiteten i kjøretøyenes levetid.
- Den tar hensyn til drivstoff og strømforbruk i gjennomsnittlig bruk i virkeligheten i stedet for bare å stole på offisielle testverdier. Dette er spesielt viktig for å vurdere klimagassutslippene fra PHEV-er – altså ladbare hybridbiler.
- Den bruker nylige data om industriell batteriproduksjon og vurderer regionale batteriforsyningskjeder. Dette resulterer i betydelig lavere utslipp fra batteriproduksjon enn i tidligere studier.
- Den inkorporerer det kortsiktige potensialet for global oppvarming av metanlekkasjeutslipp av naturgass. I motsetning til andre drivhusgasser, bidrar metan flere ganger mer til global oppvarming de første 20 årene etter utslipp enn det som reflekteres av det 100 år lange potensialet for global oppvarming.