Klar for å prøvelukte Hongqi E-HS9 Exclusive+? Ny utgave med bedre rekkevidde … og duft
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Over the top-kongen Hongqi E-HS9 blir forbedret med kraftigere batteri, bedre lydanlegg – og en aldri så liten duftpakke.
Noen hevder at fossilbiler stinker, og alle som har syklet bak en gammel dieselkjerre vet at det i høyeste grad kan være en grei beskrivelse.
Men elbiler kan også stinke, bare spør produsentene av den oppgraderte utgaven av Hongqi E-HS9.
Bilen har fått vedhenget Exclusive+ til navnet sitt, og lanseres nå i Norge.
Og i Hongqi vil neppe være enig i at den nye bilen deres stinker. Der i gården vil man nok heller hevde at den dufter, og at duftene, de skal være begrenset til å spre seg inne i kupeen. Mer om dette snart.
Rolig start på året
Mange har allerede et forhold til denne bilen, som med sin noe prangende fremtoning har det med å vekke oppsikt.
Importøren melder at bilen har vært en suksess, selv om tallene viser null registreringer så langt i år.
Det skyldes trolig at en hel del biler ble registrert i fjor og venter på nye kunder i et marked som er helt annerledes enn i fjor.
Det er en skjebne de deler med alle andre bilprodusenter, med unntak av Tesla, som setter rekorder.
Vi har kjørt E-HS9 flere ganger og har ikke vært helt fornøyd med alt, blant annet energiforbruk og rekkevidde.
Les test og se video fra vår første prøvekjøring under:
Større batteri og duftpakke i kupeen
Men nå har Hongqi altså presentert en ny utgave av den allerede noget eksklusive modellen, nemlig Exclusive+.
Den baseres på dagens toppmodell, det vil si seks seter, der passasjerene på andre seterad sitter i to komfortable kapteinstoler.
Lydanlegget blir oppgradert til 16 høyttalere og en ekstra forsterker.
Utvendig ser du forandringen på felgene. Nå øker dimensjonen til 22 tommer. Det betyr trolig også økt ufjæret vekt og høyere forbruk.
I tillegg utstyres modellen med fire duftvarianter (!) i kupeen. Vi sakser fra pressemeldingen:
«Nytt i den luftige og romslige kupeen i Exclusive+ er en duftpakke med fire behagelige dufter som sammen med massasje og ventilasjon hever premiumfølelsen i E-HS9 opp enda et nivå.»
Vi gleder oss til prøveluktingen. Tror vi.
Nytt batteri
Det viktigste ved den nye utgaven er det nye batteriet, som har fått økt kapasiteten fra 90/99 kWt netto/brutto til 120 kWt brutto.
Nå er oppgitt WLTP-rekkevidde økt fra opptil 456 til 515 km, altså ikke dramatisk mye.
Forbruket er det samme som tidligere: 2,2 kWt på mila i henhold til WLTP.
Lading fortelles det lite om. Tidligere har den vært blant de aller treigeste i luksussegmentet den befinner seg i, men siden ingenting annet er opplyst, går vi ut fra at det er uendret.
Effekten er som før, 405 kW (551 hk). Det samme er tillatt hengervekt på inntil 1.500 kilo, og 75 kilo på taket.
Over millionen
Før nyttår kunne kostet en maksimalt utstyrt bil 871.000 kroner. Nå må du bla opp 159.000 kroner mer.
Mesteparten av summen er moms og vektavgift, for dette er en blytung bil på 2,7 tonn.
E-HS9 Exclusive+ blir nå din fra 1.029.900 kroner, levert fra forhandler i Oslo.
Salget starter nå, og de første utleveringene forventes i løpet av sommeren.
– Vi har sett frem til å tilby HONGQI E-HS9 med lenger rekkevidde og et kraftig oppgradert lydanlegg. Dette har vært etterspurt av kunder og vi har derfor biler på lager i Norge for rask levering, lover Knut G.H. Aas, administrerende direktør i importøren HBI Norge AS.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!