Hopp til innhold

Slik gikk nybilsalget i første kvartal av 2024: Lavt bilsalg, men 9 av 10 er elbiler

NI AV TI VAR EL: Ved inngangen til april var det registrert 22.252 nye personbiler, det er drøyt 22 prosent færre enn på samme tid i fjor. Av disse var 20.073 elbiler, hvilket utgjør 90 prosent. Foto: Norsk elbilforening

Og nå er det tydelig at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken, mener Christina Bu i Elbilforeningen.

Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av de nye biler som er solgt, er elbiler.

Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), nå som både måneden mars og første kvartal av 2024 er historie.

– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun refererer til Stortingets mål om at alle nye personbiler som selges i Norge fra 2025, skal være nullutslippsbiler.

Totalt fikk 9.750 nye biler skilter på i mars, mot drøyt 19.000 i mars i fjor, ifølge OFVs tall.

Samlet for første kvartal i år, er nedgangen i nybilregistreringene likevel betydelig mindre enn for mars alene.

Ved inngangen til april var det registrert 22.252 nye personbiler, det er drøyt 22 prosent færre enn på samme tid i fjor. Av disse var 20.073 elbiler, som da utgjør 90 prosent.

MARKANT HYBRID-NEDGANG: – Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir altfor høye utslipp og som vi nå skal fase ut, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Ladbare hybrider på retrett etter grep fra regjeringen

Generalsekretæren i Elbilforeningen gleder seg særlig over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.

I en annonse på slutten av fjoråret gikk Suzuki ut og anklaget Elbilforeningen for å ha «drept» de ladbare hybridene med sine politiske innspill:

Suzuki tar kampen for forurensende biler:

Mener Elbilforeningen har lurt finans­ministeren

Selv om Elbilforeningen ikke kan ta hele «æren» for dette, mener Christina Bu at avgiftsøkningen var viktig.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024, og som førte til at hybridbilene ble dyrere, sier Bu.

– Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir altfor høye utslipp og som vi nå skal fase ut, konkluderer generalsekretæren.

Andelen ladbar hybrid er på 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023. Avgiftsøkningen fra 1. januar 2024 bidrar til dette, og til at elbilandelen er såpass høy.

Det går tregt med elvarebilene

Elvarebilandelen er på samme nivå som i fjor, og ligger på 37,6 prosent så langt i 2024.

– Storting og regjering glemmer at vi også skal elektrifisere varebilene, konstaterer Christina Bu.

Hun mener man burde gjort det samme for varebilene som for tungtransporten, og gitt et nasjonalt bompengefritak for elektriske varebiler.

Regjeringen skriver i den nylig fremlagte Nasjonal transportplan at de ikke vil åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode fram til 2030.  

Regjeringen med egen tungbil-pakke i Nasjonal transportplan:

Tung, elektrisk seier

– Dette er i tråd med våre anbefalinger for tungtransport, sier Christina Bu, men de burde lagt inn det samme for elvarebil.

Topp 10 mest solgte bilmodeller første kvartal 2024:

1. Tesla Model Y: 4704

2. Toyota bZ4X: 1324

3. Volkswagen ID.4: 924

4. Hyundai Kona electric: 763

5. Volvo EX30: 714

6. Nissan Leaf: 694

7. MG MG4: 599

8. Audi Q4 e-tron: 577

9. Nissan Ariya: 553

10. Volkswagen ID.3: 546

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Elbilandelen i nybilsalget – fylkesoversikt:

Nordland har høyest elbilandel med 93,4 prosent i første kvartal, mens Agder ligger nederst på fylkeslista med 83,3 prosent elbilandel. 

mars 2024 (personbil)mars 2024 (varebil)1. kvartal 2024 (personbil)1. kvartal 2024 (varebil)
Østfold90,9 %28,9 %89,9 %33,4 %
Akershus85,0 %38,6 %89,6 %40,8 %
Oslo90,2 %50,6 %91,6 %51,0 %
Innlandet85,6 %13,8 %84,3 %25,1 %
Buskerud88,0 %25,9 %89,1 %23,5 %
Vestfold93,8 %21,7 %89,8 %38,8 %
Telemark89,4 %18,8 %89,6 %29,8 %
Agder78,1 %21,7 %83,3 %28,6 %
Rogaland93,2 %40,6 %92,9 %38,1 %
Vestland93,5 %50,8 %93,1 %46,5 %
Møre og Romsdal92,4 %40,0 %91,6 %45,8 %
Trøndelag91,3 %42,7 %91,6 %42,6 %
Nordland95,7 %45,2 %93,4 %35,4 %
Troms89,9 %37,7 %86,9 %31,3 %
Finnmark90,6 %23,1 %85,6 %26,5 %

Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også