Nye SSB-tall viser at elbilene ikke bare kutter utslipp: Gir redusert energibruk i transportsektoren
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/Hosttesten-2021-fem-firehjulsdrevne-pa-hostveier-3-edited.jpeg)
SSB har sluppet tall for veitransporten 2023. De viser hvordan elbiler bidrar til å senke energiforbruket – i tillegg til å redusere utslippene – fra veitrafikken.
Statistisk sentralbyrå (SSB) opplyser om at energibruken i veitrafikken er på sitt laveste siden 2005.
Dessuten påpeker SSB at uten kjøretøy på strøm og biodrivstoff, ville CO2-utslippet i veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023.
– Uten politiske klimatiltak for veitrafikken, hadde utslippene vært betydelig høyere de siste årene, sier Trude Melby Bothner, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå.
53,8 terrawattimer med energi ble brukt på innenrikstransport i 2023, som inkluderer alt av transport på vei, bane, sjø og luft innenfor landegrensene.
70 prosent av dette forbruket var det veitransporten som sto for.
Det høres kanskje ut som mye, men dette forbruket er på vei nedover, mye takket være elbilen.
– Stadig flere elbiler en viktig årsak
Totalt brukte veitransporten 37 TWt i fjor, som er en nedgang på 5,5 prosent fra året før. 18,6 prosent av energibruken kom fra fornybart drivstoff.
– Stadig flere elbiler som erstatter bensin- og dieselbiler på norske veier, er en viktig årsak til nedgangen, sier Malin Bjelvert, seniorrådgiver i SSB.
– I innenriks luftfart og sjøfart brukes det fortsatt mest fossil energi, men fornybar energi er i ferd med å introduseres også her, sier hun.
Av dette energiforbruket består 2,5 TWt av strøm, som er en økning på 23 prosent fra 2022.
Dette er tall som generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, er godt fornøyd med:
– Nå ser Norge virkelig effekten av elbilsatsingen. Vanligvis fokuserer man på klimaeffekten, men denne statistikken viser også at den reduserer energibruken. Det er svært gledelig.
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/06/Christina_Bu_ELB_11888_Foto_Jamieson__Pothecary-1-1024x681.jpg)
– Effekten kommer til å bli forsterket i årene som kommer fordi Norge planlegger for at hele nybilsalget skal være utslippsfritt, fortsetter Bu.
Stadig mer effektive
Elbilene får også stadig bedre rekkevidde og redusert strømforbruk etter hvert som elbilmarkedet modnes og bilene forbedres.
Dette bidrar til at vi reduserer energiforbruket ytterligere når vi bytter fra fossildrevne biler til elbiler fremover i tid.
SSB forteller at kjørelengden for elbiler steg mest, med hele 25 prosent fra året før, mens kjørelengdene for bensin- og dieselbiler gikk ned med henholdsvis ti og seks prosent.
SSB har også kommet frem til at om man regner om til energienheter, bruker en gjennomsnittlig fossilbil 5,5 kWt per mil.
Elbiler bruker i snitt bare to kWt per mil.
Med tilsvarende regnestykke for diesel-lastebiler, vil forbruket være rundt 39 kWt per mil, mens en el-drevet buss eller lastebil antas å bruke rundt 15 kWt per mil.
Hadde hele bilparken i Norge hadde gått på strøm, ville vi endt opp med et energiforbruk på rundt 12,8 TWt, altså en tredjedel av hva det var i 2023.