Hopp til innhold

Enighet i forhandlingene om statsbudsjettet: Økte avgifter på nye forurensende biler i 2025

ENIGE OM STATSBUDSJETTET FOR 2025: Regjeringspartiene og SV har forthandlet på overtid, men ble enige i helgen. Bildet over av Kirsti Bergstø (SV) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) ble imidlertid tatt valgnatta 2023. Foto: Peter Mydske/Stortinget

Men avgiftsøkningen på nye fossilbiler gjelder først fra 1. april.

Søndag 1. desember landet regjeringspartiene og SV forhandlingene om statsbudsjett for 2025. Der ble partene enige om å øke avgiftene på nye forurensende biler.

Dette vil øke konkurransekraften til elbiler i nybilsalget, mener Elbilforeningen.

– Med dette budsjettforliket tar man enda et steg mot totalt nullutslipp i det norske nybilsalget. Elbilandelen for personbil vil komme svært nær 100 prosent i løpet av 2025, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening

– At alle avgiftsøkningene først kommer fra 1. april, er underlig, men retningen er i hvert fall klar. Vi er nå spente på effekten totalt sett gjennom året, fortsetter Bu.

ØKT KONKURRANSEKRAFT FOR ELBILER: Elbilandelen i 2024 har vært økende gjennom året. Nå er generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen spent på neste år.

Størst økning for ladbare hybrider

– Igjen øker avgiftene på nye forurensende biler. For nye ladbare hybrider er det nok over og ut, sier Bu.

Ladbare hybrider får i gjennomsnitt over 45.000 kroner i økt avgift fra 1. april.

Avgiftene på andre nye fossilbiler øker også, men ikke like mye, i gjennomsnitt 14.500 kroner.

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken fra SV kommenterer budsjettenigheten på følgende måte:

– Med denne justeringen gjør vi det mulig for Norge å være det første landet i verden med 100 prosent utslippsfritt nybilsalg av personbiler, noe som vil være en internasjonal sensasjon i klimasammenheng. Og det er akkurat der SV ønsker å være i klimapolitikken.

Du kan se hele budsjettenigheten på SVs hjemmeside.

Varsler fortsatt momsfritak for elbiler

For elbiler ble det ingen endringer sammenlignet med regjeringens forslag til statsbudsjett.

Det betyr at elbiler har momsfritak for kjøpsbeløpet opp til 500.000 kroner også neste år.

Bli medlem i dag!

Samme dag som budsjettforliket meldte regjeringen at de har varslet ESA om videreføring av det norske momsfritaket for elbiler.

– Det er viktig for regjeringen at vanlige familier har råd til å kjøpe seg bil i Norge. Vi fortsetter derfor å bruke de mulighetene vi har innenfor EØS-avtalen for å sørge for at den vellykka norske elbilpolitikken kan videreføres de neste årene, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Regjeringen har bedt ESA om at ordningen skal godkjennes for perioden 2025–2026. Les om hvordan hele elbilpolitikken for 2025 blir her:

Nå er det meste klart:

Slik blir elbilpolitikken i 2025

Tilgang til kollektivfeltet for elvarebiler

Elbilforeningen har bedt om bedre rammevilkår for elektriske varebiler i årene som kommer. Det er mulig nå som svært mange nye elektriske varebilmodeller er i ferd med å lanseres:

DE ELEKTRISKE VAREBILENE KOMMER! Nå kommer elvarebilene med rekkevidde, ladefart, hengerfeste, firhjulstrekk og nyttelast. Sjekk vår biltester Rune Nesheims gjennomgang i videoen over.

– For elvarebiler ligger vi dessverre på etterskudd. En fossil varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer som en fossil personbil. Derfor retter vi innsatsen inn mot å gjøre de fossile varebilene dyrere, og gi flere fordeler til elvarebilene, som lavere avgifter og tilgang til kollektivfeltet, sier Haltbrekken i SV.

I budsjettenigheten for 2025 øker man også engangsavgiften for nye forurensende varebiler, men langt mindre enn for personbilene. Gjennomsnittlig økning er på om lag 8500 kroner.

SV, Arbeiderpartiet og Senterpartiet på Stortinget ber dessuten regjeringen sende på høring et forslag om å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fristen for dette er 1. februar, slik at innføringen kan skje fra august 2025, med mindre lokale behov tilsier begrensninger.

Planen er at elvarebiler skal unntas eventuelle samkjøringskrav, noe mange har bedt om.

– De elektriske varebilene kommer nå for fullt. Elbilpolitikken har vist at avgiftslettelser og tilgang til kollektivfelt er effektive virkemidler for å få flere til å velge elektrisk, og derfor må vi nå gjøre det samme for å få flere elvarebiler på veiene, sier Haltbrekken fra SV.

Les også