Hopp til innhold

Bør jeg ikke lade til mer enn 80 prosent?

Det korte svaret er: Jo, selvfølgelig kan du lade bilen helt opp.

Elbilen er til for å brukes, og du kan bruke hele batteriet. Bilen har innebygde systemer som passer på batteriet.

Men det er to grunner til at det snakkes om at du ikke bør lade til mer enn 80 prosent:

Den ene handler om å bevare mest mulig av batteriets kapasitet over tid. Den andre handler om at hurtiglading går saktere når batteriet nærmer seg fullt.

Batteriet kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid

For å bevare batterikapasiteten best mulig, har mange biler en funksjon der man kan begrense oppladningen til 80 prosent. Dette er fordi batterier kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid. Dette kan gjøre at du kan lagre mindre strøm på batteriet og dermed får kortere rekkevidde.

Batteriet kan også ta skade om det blir fullstendig utladet.

Derfor anbefaler vi å ikke la bilen stå med nærmere tomt eller fullt batteri om du skal være lenge borte.

Betyr dette at man skal være redd for å bruke hele batteriet på elbilen sin?

Alle elbiler har en buffer i batteriet

På ingen måte. Alle elbiler har en buffer i batteriet med kapasitet som du ikke kan bruke. Derfor snakker man om brutto og netto batterikapasitet. Denne bufferen er der nettopp for å unngå at du faktisk lader batteriet helt opp eller helt ut, og dermed øker slitasjen.

Bufferens størrelse varierer fra modell til modell og derfor varierer også bilprodusentenes råd for hvordan du skal ta best mulig vare på bilen din. Les deg gjerne opp i bilmanualen for å vite hvordan best ta vare på batteriet.

Tar lang tid fra 80 til 100 prosent

Det andre opphavet til 80-prosent-«regelen» er at det ofte kan ta like lang tid å hurtiglade fra 80 til 100 som det tar fra 0 til 80 prosent – det er rett og slett ofte ikke særlig hensiktsmessig å lade mye mer enn 80 prosent på en hurtiglader.

Man bør derfor stoppe ladingen på rundt 80 prosent for å unngå å sløse med tid og skape kø på ladestasjonen.

Merk at noen modeller lader raskt også opp til 90 prosent – her kan du fint prøve ut selv. Vær også obs på at noen ladeselskaper, som Eviny, legger på et gebyr per minutt man lader over 80 prosent for å hindre kødannelse.

De siste nyhetene fra elbil.no