Flatt 12-voltsbatteri om vinteren
Elbiler har i tillegg til fremdriftsbatteriet et eget 12-voltsbatteri, slik som på fossilbiler.
Det leverer strøm til det meste av elektronikk, og hvis det går tomt får du ikke start på bilen.
I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.
Hovedproblemet vinterstid er at 12-voltsbatteriet må ha høyere spenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben. Dette i tillegg til mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12-voltsbatteriet svikter.
En startbooster kan være nyttig å ha i bilen om du opplever flatt batteri i vinterkulda.
Det får du kjøpt hos de fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Opplever du at 12-voltsbatteriet ditt blir flatt gjentatte ganger, uavhengig av kulde, kontakt forhandler eller kontakt verksted. Da må det mest sannsynlig byttes ut.
Les flere råd rundt 12-voltsbatteri om vinteren her
Kan være aktuelt med vedlikeholdslading på eldre elbiler
På eldre elbiler kan det være aktuelt å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet når det skikkelig kaldt. Da kan du unngå flatt batteri.
Du finner egne ladere for 12-voltsbatterier hos de aller fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Før du kjøper:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet