Hopp til innhold

Nybilsalget i november 2024: – OFV sprer myter om elbil

UT MOT OFV: – I dag er ladeinfrastrukturen så godt utbygget at ingen i Norge har behov for å sikre seg med en diesel- eller bensinbil på grunn av klimatiske forhold, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu. Bakgrunnen er OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsens utspill om at «at dagens elbiler ikke dekker alles behov» og at det fremdeles bør selges nye fossilbiler i Norge.

Elbilforeningens Christina Bu ønsker svar på hvorfor Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) fremdeles hevder at elbil ikke er for alle: – Hvilke behov kan ikke dekkes med elbil?

Elbilandelen for november er klar: Status er 93,6 prosent elbilandel i nybilsalget for november, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

For 2024 så langt er tallet 89,3 prosent.

Uenige om nok er nok

OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen gjentar i forbindelse med novembertallene at 95 prosent elbilandel i nybilsalget er nok.

I en pressemelding om nybilsalget, uttaler han:

– Vi kan ikke late som at all infrastruktur er på plass og at dagens elbiler dekker alles behov.

– Derfor bør kanskje ikke alle typer kjøretøyer være elektriske med det aller første. Rett og slett fordi elbiler fortsatt ikke kan håndtere alle oppgaver for enkelte brukere. Både geografiske og klimatiske forhold og spesielle behov viser det. Beredskapskjøretøy er bare ett eksempel, fortsetter Thorsen, men påpeker likevel at for de absolutt fleste vil elbilen være riktig valg.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen mener derimot at vi nå har en super lade-infrastruktur med god dekning av hurtigladere, og hun mener det skal godt gjøres å finne bilkategorier der det ikke finnes elektriske alternativer.

– Kaldstart er et dieselproblem, ikke et elbilproblem

Bu mener Thorsen i OFV sprer usikkerhet om elbiler, og lurer på hva han egentlig sikter til:

– Beredskapskjøretøy blir nevnt, men hvilke andre hindringer er det Thorsen mener står i veien for å velge elbil som nybil? Geografi og klima er i hvert fall ikke noe hinder. Elbilforeningen har testet elbiler under alle forhold og elbiler leverer snarere bedre enn fossilbiler, sier Bu.

Bu syns det er underlig at OFV-sjefen gang på gang insisterer på at vi bør ha et fossilbilmarked på mellom fem og ti prosent.

– I dag er ladeinfrastrukturen så godt utbygget at ingen i Norge har behov for å sikre seg med en diesel- eller bensinbil på grunn av klimatiske forhold. Tvert imot er vår erfaring at kaldstart er en utfordring for dieselbiler og ikke for elbiler, sier Bu.

Bli medlem i dag!

Toyota Yaris er siste fossilbil på 2024-lista

Men tilbake til novembertallene fra OFV.

Her er Tesla Model Y tilbake på topp over flest solgte nybiler i november, etter en liten pause i oktober.

Etter innføringen av nøytrale moms-regler i juli har Toyota slitt med fossilbilsalget. Med tiendeplass så langt i år, er Toyota Yaris siste fossilbil som er igjen på topp 10-lista for 2024.

– Små ikke-ladbare hybrider er altså de som nå representerer fossilbilene i nybilsalget. Det kan vel ikke være dem Thorsen mener vi har behov for, spør Christina Bu.

Elbil.no har for øvrig nylig gjenomgått hvilke fossilbiler som fortsatt kjøpes, og sjekket om det finnes elektriske alternativer.

Den saken kan du lese her:

Noen få velger fortsatt fossilbiler:

Alle kan erstattes med elbiler

Kun elbiler topper novemberlista

Tesla Model Y er altså tilbake på topp over flest solgte biler i november etterfulgt av Tesla Model 3 og Volkswagen ID.4.

Se topp 10-lista her:

1. Tesla Model Y: 1491

2. Tesla Model 3: 764

3. Volkswagen ID.4: 755

4. Skoda Enyaq: 680

5. Toyota bZ4X: 529

6. Volkswagen ID.7: 489

7. Nissan Ariya: 446

8. Volvo EX30: 408

9. BMW i4 M50: 359

10. Volkswagen ID.3: 331

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Nordland har høyest elbilandel

Nordland har høyest elbilandel med 96,4 prosent, mens Finnmark ligger nederst på fylkeslista med 84,4 prosent elbilsalg i november.

– Det er gøy at et langstrakt distriktsfylke som Nordland imponerer med høy elbilandel. Dette viser nettopp at elbil fungerer, sier Bu.

Fylkesoversikt over elbilandelen i nybilsalget, november 2024:

Østfold94,6 %
Akershus94,6 %
Oslo94,1 %
Innlandet90,2 %
Buskerud92,4 %
Vestfold92,7 %
Telemark92,5 %
Agder93,9 %
Rogaland92,2 %
Vestland94,5 %
Møre og Romsdal94,8 %
Trøndelag94,6 %
Nordland96,4 %
Troms89,1 %
Finnmark84,4 %

Kilde: OFV

Les også