Ford Mustang Mach-E blir mer praktisk: Øker hengervekta igjen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ford Mustang ble lansert med 750 kilo hengervekt, som i år ble økt til 1000. For 2023-modellene økes vekta igjen – dog bare på de lengstgående Mach-E-utgavene.
Det var mange som grein på nesa da Ford Mustang Mach-E ble introdusert i Norge:
Tilhengervekt på 750 kilo, ingen mulighet til å ha noe på taket og attpåtil kom den ikke fra fabrikk med skiluke. I Norge, liksom.
2023-varianter får 1500 kg hengervekt
Ford har vist evne til å snu seg rundt. En norskprodusert, dog kanskje ikke supersexy skiluke, kom ganske raskt på plass.
Så sent som i mai i år fikk variantene Long Range RWD og Long Range AWD økt sin tilhengervekt til 1000 kg.
Så fikk de ordnet godkjenning for taklast.
Nå øker tillatt hengervekt ytterligere, til 1500 kg.
Det gjelder for 2023-modellen av de to samme variantene. De har produksjonsstart 31. oktober i år.
Ergo begynner Mach-E nå å matche konkurrentene også på dette feltet.
Økt kuletrykk
Fra modellåret 2023 vil også Mustang Mach-E Long Range RWD og Long Range AWD få økt kuletrykk ved trekk av tilhenger – til 60 kg.
Ved bruk av tilbehør som sykkelstativ er maksvekten uendret på 75 kg, men det er fortsatt veldig bra.
Endringene gjelder dessverre ikke Mustang råtassen Mach-E GT – og heller ikke Standard Range-variantene.
Vektøkningen gjelder heller ikke eldre biler.
Grunnet endringer i festebraketten til hengerfestet og innfestningen vil det ikke være mulig å ettergodkjenne biler fra modellårene 2021 eller 2022 for 1500 kg hengervekt.
Endelig taklast
I juli i år ble også alle Mustang Mach-E godkjent for taklast.
Endringen gjelder alle varianter av Mustang Mach-E og Mustang Mach-E GT, men den tillatte takvekten er avhengig av om bilen er utstyrt med panoramatak:
Med panoramatak er maksvekten satt til 65 kilo, mens alle andre har fått maksvekt på 75 kilo.
– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre Mustang Mach-E sine egenskaper. Med økningen som nå kommer på disse to variantene, og ikke minst mulighet for taklast som allerede er godkjent, har vi videreutviklet bilen på to viktige områder som vi vet mange kunder har etterspurt, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
Andre oppdateringer
Ford kommer også med flere andre forbedringer av Mustang Mach-E i forbindelse med 2023-modellen.
Cruisekontrollen vil bruke kartdata for å tilpasse bilens hastighet før for eksempel svinger og så videre. Ladeplaten for trådløs lading i bilen vil også få økt effekt – fra 5W til 15W.
Like interessant er det sikkert at man har fem års fri service.
Avtalen gjelder for alle kunder som har tegnet kontrakt på Mustang Mach-E fra 12. april i år.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!