Nå er det meste klart: Slik blir elbilpolitikken i 2025
Det er nå enighet om Statsbudsjettet på Stortinget, og dermed vet vi mer om kommende elbilår.
For elbilister blir mye som før til neste år når det gjelder skatter og avgifter for elbilister og nybilkjøpere. Her gir vi deg oversikten.
Kjøpsavgiftene på elbiler som før
Det blir fortsatt momsfritak på kjøpsbeløpet opp til 500.000 kroner. Dette gjelder både om du kjøper eller leaser bilen.
Norge har tidligere fått godkjent merverdiavgiftsfritak for elbiler som lovlig statsstøtte ut 2024. Regjeringen har nå bedt ESA om at dagens ordning skal godkjennes for perioden 2025–2026.
– Det er viktig for regjeringen at vanlige familier har råd til å kjøpe seg bil i Norge. Vi fortsetter derfor å bruke de mulighetene vi har innenfor EØS-avtalen for å sørge for at den vellykka norske elbilpolitikken kan videreføres de neste årene, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
Kjøper du ny elbil må du i tillegg betale vektavgift på om lag 18.000 kroner i gjennomsnitt. Les mer om hvordan vektavgiften beregnes her.
Tross uendrede kjøpsavgifter er det ventet at elbilandelen i nybilsalget neste år kommer til å øke, blant annet fordi avgiftene på nye forurensende biler skjerpes fra 1. april.
Det kan du lese mer om her:
Trafikkforsikringsavgiften prisjusteres
Årlig trafikkforsikringsavgift blir 3270 kroner for elbiler i 2025, en liten prisjustering fra 2024, der man bare har korrigert for inflasjon.
Det betyr at i praksis er avgiften den samme til neste år som den var i år.
Biler med utslipp får på sin side rabatt i denne avgiften, og ender opp med å betale 2328 kroner, nesten 1000 kroner mindre.
Denne forskjellsbehandlingen har Elbilforeningen kritisert.
Bompenger forhandles lokalt
Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer.
Det betyr at elbiler har minimum 30 prosent miljørabatt, men en del steder er miljørabatten større, for eksempel i Oslo, der elbilrabatten fra nyttår vil være på om lag 47 prosent av bensintaksten:
Det er kommunene sammen med fylkeskommunene som bestemmer satsene i de enkelte bomstasjonene. 3. desember endres for eksempel bomtakstene i Trøndelag:
Oversikt over bompengenivået andre steder finner du på nettsidene til de ulike bompengeselskapene, som du finner lenker til her.
Drosjenæringen går over til nullutslipp i rekordtempo
En av de kjøretøygruppene i Norge som har kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken, er drosjenæringen.
Flere fylker er i ferd med å stille nullutslippskrav i løyvene. Oslo er allerede i mål:
Også i gamle Hordaland gjelder nullutlippskravet for alle taxier allerede, og fra 1. april 2026 gjelder kravet hele Vestland fylke.
Strid om firmabilbeskatningen
Statsbudsjettet for 2025 inneholdt ingen endringer i firmabilbeskatningen for elbil.
Likevel er det strid om ordningen. Elbilisten Emil Lysø valgte å klage på skatten for 2023 fordi han mente at fordelen han ble skattet for, ikke sto i stil med den reelle fordelen han fikk.
Noe uventet fikk Lysø medhold, noe som har ført til at Elbilforeningen nå bistår medlemmer med å forsøke det samme.
Du kan lese mer om dette her: