Hopp til innhold

Kjøp brukt elbil

Nå er det mange brukte elbiler å velge mellom for deg som ikke trenger en splitter ny. Her får du tips som gjør deg tryggere på å gjøre et godt kjøp. Medlemmer kan også bruke våre unike tester.

Fronten på en Tesla Model Y

Særlig de siste to årene har det blitt mange flere elbiler å velge mellom på bruktmarkedet. Sjekk for eksempel denne oversikten over de mest populære brukte elbilene så langt i 2024.

Tips til deg som er på jakt etter brukt elbil:

Det er alltid viktig å undersøke bilen nøye for du kjøper. Elbilforeningens biltestansvarlig, Ståle Frydenlund, anbefaler deg å sjekke blant annet dette:

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Stale-Frydenlund-1-edited-1024x640.jpeg
TESTLEDER: Ståle Frydenlund har testet det meste av elbiler på det norske markedet. (Foto: Jamieson Pothecary).

Testansvarlig Ståle Frydenlund mener det er mange fordeler ved å kjøpe brukt elbil kontra brukt bensin- eller dieselbil, også sett bort fra det åpenbare – at elbiler kutter utslipp.

– Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier han, og legger til:

– Drift, vedlikehold og service er langt billigere enn for øvrige biler.

Men selvfølgelig har også elbiler deler som må byttes når bilen har gått langt.

– For eksempel ombordladere eller batterivarmere må gjerne byttes på et tidspunkt. På mer påkostede modeller kan for eksempel luftfjæringer feile når bilen er utenfor garanti, så det er viktig å undersøke hvilke kostbare deler som er byttet, og ikke, forklarer Frydenlund.

Garanti på bil

Nybilgarantien varer som regel i fem år eller 100.000 kilometer, og angår i praksis alt som ikke gjelder hovedbatteriet. Noen få merker byr på bedre vilkår.   

– Dersom du kjøper bilen brukt, er det lurt å sjekke om bilen ble førstegangsregistrert i utlandet. Er bilen bruktimportert, kan nemlig garantibetingelsene være vesentlig dårligere enn om bilen ble kjøpt ny i Norge, sier Frydenlund.

Batterigaranti og rekkevidde

Bilprodusenten garanterer vanligvis at batteriet skal ha minst 70 prosent restkapasitet etter åtte år, eller 160.000 kilometer. Enkelte produsenter tilbyr bedre betingelser.

Enkelt forklart betyr det at hadde bilen en rekkevidde på 450 kilometer (WLTP) da den var ny, skal den minst gå 315 kilometer – under ideelle forhold, etter åtte år.

– Heldigvis har det vist seg at batterigarantien sjelden blir brukt, sier Ståle Frydenlund.

GOD BATTERIHELSE: Batterihelsetester viser at det ikke er uvanlig at elbiler som har kjørt 250.000 kilometer fortsatt har 80-90 prosent av batterikapasitet som ny. (Foto: Jamieson Pothecary).

Medlemmer i Elbilforeningen kan bruke medlemsfordelen batterihelsesjekk. Resultater fra testene gjort så langt viser at biler som i gjennomsnitt er seks år gamle, har beholdt – også i gjennomsnitt – 88 prosent av batterikapasiteten de hadde som nye.

– I de fleste bilene aldres batteripakkene jevnt og rolig. Her vil de i som regel «overleve» bilen. Det er ikke uvanlig at en elbil med 250.000 kilometer bak seg, fortsatt har 80-90 prosent av kapasitet som ny. 

Men selv om det generelt står bra til, er ikke alle batterier feilfrie. 

– Vi har sett enkelttilfeller der batteritester har avklart feil på en eller flere battericeller, og der har vi har hjulpet medlemmer med å nå fram med sine reklamasjonssaker. 

Slik sjekker du batterikapasitet

En sjekk av batterihelsen gir deg verdifull informasjon om batteriets restkapasitet. Altså svar på om rekkevidden har blitt kortere sammenlignet med da bilen var ny.

En slik test kan medlemmer bestille her: Batterihelsetest for medlemmer

Forrige eiers ladevaner kan også gi deg litt informasjon. Vi vet at elbiler kan få større slitasje på batteriet om det lades til 100 prosent på jevnlig basis, uten at bilen i brukes. I tillegg kan mye hurtiglading være tøffere for batteriet enn sakte hjemmelading.

Dekk

Sjekk vinter- og sommerdekk. Det er greit å vite om det er noen ekstrautgifter rundt neste sving. Kravet fra Statens Vegvesen er 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk, og 3 mm på vintersdekk. Om dybden nærmer seg dette er det på høy tid å bytte dekkene – og nye dekk er dyrt.

Skjevslitte dekk betyr verkstedbesøk og firehjulskontroll. Det kan også skyldes skade på understellet.

Hvordan bilen er å kjøre

Prøvekjør bilen og sjekk at den ikke trekker til en av sidene verken ved normal kjøring, akselerasjon eller bremsing. Hører du rare lyder – for eksempel fra hjullager, drivaksel (endeledd foran) eller hjuloppheng – i en ellers ganske stillegående elbil, bør det utbedres av selger. Bruk også god tid inne i bilen og sjekk at alt virker.

Uansett er det lurt å få en nøytral vurdering av bilen. Med Viking Eierskiftekontroll får medlemmer en komplett sjekk av elbilen – fra bremser og lys, til rust og hjuloppheng. Slik unngår du potensielle konflikter i etterkant av et kjøp eller salg.

PRØVEKJØR: Noen feil kan du bare oppdage bak rattet. Bruk også god tid inne i kupéen og sjekk at alt virker som det skal. (Foto: Jamieson Pothecary).

Andre vanlige ting

På elbilforum.no finner du andres erfaringer

Det er lurt å sjekke andres erfaringer med bilen du ønsker å kjøpe, om det er noen kjente feil eller mangler. På elbilforum.no er det mye nyttig informasjon i innlegg fra over 30.000 brukere.

Diskusjonene er oversiktlig sortert på tematikk og bilmerke.

Sjekk Elbilforum!

Nysgjerrig på andres erfaring? Sjekk blant innleggene fra over 30.000 brukere på Elbilforum. De er oversiktlig sortert på bilmerke.

Skriv kontrakt

Ønsker du å kjøpe bilen privat, anbefaler vi å bruke Forbrukerrådets standardkontrakt for kjøp av bruktbil.

Da står du tryggere hvis noe skulle gå galt. Les også Forbrukerrådets tips før du kjøper bruktbil og hva du bør gjøre dersom du er misfornøyd med et bilkjøp

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også