Hopp til innhold

Bruktbilråd

Velger du en brukt elbil som fortsatt har litt nybilgaranti igjen, er du tryggere på å gjøre et godt kjøp. Er den også blant de mest populære merkene, vil du mest sannsynlig minimere verditapet.

1


Sjekk batteriets garantitid
Ofte lenger enn bilens hovedgaranti – garanterer 70 prosent av kapasitet som nytt.

2


Tilstanden på batteriet
Er batteriet utenfor garantitiden, er det særlig verdifullt å sjekke restkapasiteten på batteriet.

3


Bruktimportert bil?
Er bilen førstegangsregistrert i utlandet, sjekk om norske garantibestemmelser gjelder.


Færre ting å sjekke sammenlignet med brukte fossilbiler

Testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening har testet det meste av elbiler gjennom mange år. Han mener det er mange fordeler ved å kjøpe brukt elbil kontra brukt bensin- eller dieselbil, også sett bort fra det åpenbare – at elbiler kutter utslipp.

– Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier han, og legger til:

– Drift, vedlikehold og service er langt billigere enn for øvrige biler.

ERFAREN ELBILIST: Ståle Frydenlund har gode råd til deg som vil kjøpe brukt elbil.

Sjekk dette før du kjøper brukt elbil:

1. Garantitid som er igjen på batteriet

Normen i dag er 8 år/160.000 km, det som inntreffer først gjelder. Enkelte merker leverer også bedre garanti. Garantien er oftest lengre enn garantien på selve bilen, og garanterer som regel batterikapasitet nedad til 70 prosent av tilstand som ny.

2. Tilstanden på batteriet

En sjekk av batterihelsen er også lurt. Det kan gi deg verdifull informasjon om restkapasiteten. Er det vanskelig, spør om forrige eiers ladevaner. Mye hurtiglading er erfaringsmessig tøffere for batteriet enn sakte hjemmelading.


3. Er elbilen førstegangsregistrert i Norge?

Er bilen førstegangsregistrert i Norge er det norske garantibetingelser som gjelder. Er bilen bruktimportert og førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien fra det aktuelle landet. Da kan garantien være vesentlig dårligere enn i Norge – med mindre bilen er tatt inn av en offisiell norsk merkeimportør.

Reklamasjon og oppfølging kan bli en utfordring ved kjøp av parallellimporterte (import via mellomledd, utenom autoriserte forhandlere) bruktbiler, fordi disse ikke nødvendigvis har noen direkte grunn til å stille opp.

I servicemarkedet er det sjelden noe problem å møte opp med en parallellimportert bil.

4. Tilstanden på ladekabler og ladekontakt

  • Sjekk bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader.
  • Sjekk ladekabler for tydelige tegn på slitasje.
  • Disse punktene inngår i periodisk kjøretøykontroll (PKK). Dersom bilen er kontrollert nylig, øker sjansen for at alt er i orden.

5. Er bunnplata uten skader?

Undersøk bunnplata, som beskytter batterikassen, for synlige utvendige skader.

Ytre påkjenninger, for eksempel på hytteveien, kan over tid føre til følgeskader. Har du slått hardt nedi en stein, bør du la et verksted sjekke sjekke skaden.

6. Rust på bremseskivene

Sjekk bremser for rust. Rust på bremseskiver er et økende problem på alle typer biler, men forekommer noe hyppigere på elbiler på grunn av regenerering ved bremsing. Derfor er det viktig at man bremser litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader som følge av manglende bruk.

Medlemmer i Elbilforeningen kan også bestille eierskiftekontroll og batterihelsetest her:


Råd ved kjøp av alle typer bruktbiler:

I tillegg er det viktig å kontrollere det du normalt ville gjort ved kjøp av en brukt bil, uavhengig om det er elbil:

  • Sjekk i ulike diskusjonsforum og facebook-grupper om det er kjente feil på modellen du ønsker å kjøpe.
  • Har tidligere eier hatt bilen regelmessig på service? Svaret finner du i serviceheftet.
  • Har bilen gått mye? Om den har rundet gode 100.000, må du regne med at flere deler må byttes.
  • Har bilen vært tidligere skadet eller omlakkert?
  • Sjekk dekkmønster på både sommer- og vinterhjul. Skjevslitte dekk betyr verkstedbesøk og firehjulskontroll. Det kan også skyldes skade på understellet.
  • Om det heftelser på bilen, finner du det på Brønnøysundregisteret.
  • Bruk god tid inne i bilen:
    • Virker radio, speiljustering, setevarme, klimaanlegg, setejustering, vindusviskere og vindusspylere?
    • Sur lukt kan avsløre feil i klimaanlegg eller fuktlekkasje i bilen.

Sjekk Elbilforum!

Nysgjerrig på andres erfaring? Sjekk blant innleggene fra over 30.000 brukere på Elbilforum. De er oversiktlig sortert på bilmerke.


Husk å ta deg en prøvetur!

Sjekk at bilen ikke trekker til en av sidene verken ved normal kjøring, akselerasjon eller bremsing.

Hører du rare lyder – for eksempel fra hjullager, drivaksel (endeledd foran) eller hjuloppheng – i en ellers ganske stillegående elbil, bør det undersøkes av selger.


skjermbilde av elbilvelgeren

Hvilken elbil skal jeg velge?

Elbilvelgeren gjør det enklere å finne aktuelle biler! Filtrer på valg som er viktig for deg, så får du forslag til aktuelle modeller.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også