Oslo har passert 100.000 elbiler: – Bør få klarsignal for dobbel fossiltakst
– Vi jubler for 100.000 elbiler på veien i Oslo, men vi skal nå nye milepæler, sier Christina Bu – og viser til Oslos ambisiøse mål for 2030.
Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det nå finnes 100.000 elbiler på veien i Oslo.
Det utgjør om lag 40 prosent av bilparken.
Men Oslo kommune har som mål at i 2030 skal alle biler på Oslos veier være utslippsfrie.
– Miljøbomtakster får folk over på elbil
Med dette målet har Oslo både Norges og verdens mest ambisiøse elbilmål. Og miljøtakster i bomringen har vært særlig viktig for elbilsuksessen i hovedstadsområdet så langt.
– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Elbilforeningen mener at en viktig grunn til den høye andelen elbiler i Oslo og Akershus er at de har hatt gode virkemidler.
Tilgang til kollektivfeltet har lenge vært en gulrot, men en annen viktig forklaring er bompengetakstene og miljørabatten for elbiler der.
Oslo og Akershus vil hindre kjøp av nye forurensende biler
Da Oslo kommune og Akershus fylkeskommune ferdigforhandlet Oslopakke 3-avtalen i vår, ble de også enige om nivået på bomtakstene fram til 2028.
Avtalen innebærer noe avgiftsøkning for alle typer kjøretøy, men fremdeles med en solid miljørabatt:
I dag betaler elbiler 50 prosent av fossilbiltaksten. Prosenten øker litt de kommende årene og nærmer seg 60 prosent i 2028.
Et nytt og overraskende grep i forhandlingene var enigheten om en egen forhøyet bomtakst for helt nye bensin- og dieselbiler som blir kjøpt inn etter 1. januar 2026. Avtalen innebærer at taksten for disse bilene blir satt dobbelt så høyt som ordinær fossilbiltakst.
Det mener Bu i Elbilforeningen er rimelig:
– Det fins ingen gode grunner til å kjøpe en splitter ny forurensende bil midt i byen i 2026. Det er flust av miljøvennlige alternativer både i nybilsalget, og ikke minst i bruktbilmarkedet.
– Dette er en avgift på forurensning som ingen fornuftige mennesker trenger å betale fordi man heller kan velge elbil.
Et ja fra samferdselsministeren kan innfri historisk mål
Det er likevel ikke så enkelt at Oslo og Akershus bare kan bestemme et virkemiddel som dobbel bomtakst for nye fossilbiler.
For å få lov til å innføre en forhøyet takst for nyinnkjøpte fossilbiler, trenger de aksept fra staten.
– Jeg oppfordrer samferdselsministeren til raskt å gi klarsignal til det lokale ønsket om å innføre dobbel bomring-takst for nye fossilbiler kjøpt etter 1. januar 2026. Når lokalpolitikere går foran i miljøpolitikken, bør det applauderes, sier Bu.
– Med fortsatt gode elbilrabatter på bomringen og dobbel takst for splitter nye fossilbiler, vil det være fullt mulig å nå det ambisiøse Oslo-målet i 2030, mener Bu.