Ny prismodell:
Oslo ruller nå ut forbruksbasert betaling for elbillading

NYE PRISER FOR LADING I OSLO: Prismodellen er planlagt å gradvis rulles ut, med mål om å være fullført innen utgangen av juni. Alle foto: Marie Røsrud Graven/elbil.no

Oslo kommune kommer med en ny prismodell for kommunal elbillading, hvor du nå betaler for strømmen du faktisk bruker.

Tidligere har du betalt for tiden du står parkert og koblet til laderen, uavhengig av hvor mye du strøm du mottar. Nå blir det slutt på dette.

Nå skal du betale for strømmen du faktisk bruker, et servicepåslag og parkering.

Oslo kommune skriver på sine sider at endringen skal bidra til mer rettferdige og forutsigbare ladevilkår.

Hva betaler du?

Du betaler for strømmen du bruker, en pris som består av et gjennomsnitt av dagens spotpris per kWt, i tillegg til et fast driftspåslag, (som er på 0,81 kroner per kWt i 2026).

I tillegg betaler du også for parkering, men mindre enn tidligere:

TakstsoneAvgift tom. 5. timeAvgift fom. 6. time
3060 Indre by12 kr/t24 kr/t
3061 Ytre by10 kr/t20 kr/t
3032 Reserverte ladeplasser0kr/t0kr/t

Parkeringavgiften over vil gjelde mellom klokka 09–20 mandag til lørdag, der det fremgår av takstsonen på skiltet. Utenom disse tidene betaler du ikke for å parkere.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Hvordan betaler du?

All betaling skjer i Bil i Oslo-appen. Der er det meste som før.

Forskjellen ligger i at når du starter lading i appen, vil du se at prisen beregnes utfra mengden strøm du får på batteriet, og ikke bare basert på hvor lenge du står og lader, slik som tidligere.

PRISOVERSIKT: I Bil i Oslo-appen ser du hvor mye du betaler per kWt og hvor mye du betaler for parkering.

Gradvis utrulling

Bymiljøetaten startet innføringen av prismodellen 22. april, foreløpig på disse stedene:

  • Grev Wedels plass
  • Borggata 4
  • Kirkegårdsgata 2
  • Karl Staffs vei
  • Løren skole
  • Krokliveien 54-58
  • Refstad alle

Dersom innføringen på disse stedene går som planlagt, rulles prismodellen gradvis ut, stolpe for stolpe.

Innføringen starter i Søndre Nordstrand, fortsetter i ytre by, og avsluttes i indre by, skriver Oslo kommune.

En viktig sak for Elbilforeningen

Arbeidet med å få på plass en forbruksbasert prismodell er langt fra nytt. Oslo og Akershus elbilforening har lenge argumentert for en prismodell basert på kWt-prising.

De er delvis fornøyde med den nye prismodellen.

– Det er bra at Bymiljøetaten nå innfører en modell der du betaler for strømmen du bruker, men at oslofolk som allerede har beboerparkering skal betale for parkering to ganger, gir ingen mening, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

Bli medlem i dag!

Les også