Hopp til innhold

Oslo vil at du skal sette opp offentlige ladeplasser på egen tomt: Frister med støtte – og fremtidige ladeinntekter

NY STØTTEORDNING: Byråd for miljø og samferdsel Marit Vea i Oslo sier dette om den nye tilskuddsordningen: – Den kan gjøre at de som ikke har tilgang på lading hjemme, får et bedre tilbud. De som bygger ut, kan også få inntekter, så dette er vinn-vinn. Illustrasjonsfoto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Eier du parkeringsarealer? Nå kan du få dekket inntil 20 prosent av kostnadene hvis du etablerer offentlig tilgjengelige ladeplasser på egen tomt. – Vinn-vinn, sier byråden.

En ny støtteordning fra Oslo kommune skal få fart på ladetilbudet i byen.

Nå kan alle med parkeringsplass få støtte til å opprette kommersielle ladeplasser, skriver Oslo kommune på sin nettside Klimaoslo.no.

Trenger fortgang på sakene

Nå har jo Oslo kommune via Bymiljøetaten i årevis selv bygget ladeplasser for byens elbilister, og kanskje først og fremst for dem som ikke har tilgang til eller mulighet til egen parkeringsplass og dermed ladeboks.

Men tempoet på den kommunale laderutbyggingen har ikke vært i tråd med egne løfter, som elbil.no en rekke ganger har påvist, sist i denne artikkelen fra forrige måned.

Oslo kommune bygde 343 nye kommunale ladepunkt i 2023:

Men de færreste laderne var for elbilister flest

Det dreier seg blant annet om etterslep over år, ladere som aldri ble bygget, arealmangel og øremerking av ladeplasser til bildelingsbiler.

Så for å få fart på utbyggingen av et det offentlig tilgjengelige normalladetilbud kommunen sliter med å få til, tar Oslo nå altså nye grep.

Og vips, her har vi denne støtteordningen, der alle som har parkeringsarealer, kan søke om å få dekket inntil 20 prosent av kostnadene ved å opprette ladeplasser.

Litt tilsvarende denne saken fra forrige uke:

Alle parkeringsplassene i dette parkeringshuset har ladere:

Helelektrisk parkeringshus åpner i Oslo

Vinn-vinn

Hva sier så politikerne selv om ordningen, bortsett fra at laderne må kunne brukes av alle?

– Om seks år skal Oslo være en nullutslippsby. Vi må skru opp tempoet på omstillingen av både bilparken, personbiler, varebiler og drosjer. Denne tilskuddsordningen kan gjøre at de som ikke har tilgang på lading hjemme, får et bedre tilbud. De som bygger ut, kan også få inntekter, så dette er vinn-vinn, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea.

Ladeplassene må være tilgjengelige for alle minst ti timer i døgnet, og det må være mulig å stå parkert og lade i minst ti timer i strekk.

Disse kravene skal gjøre laderne til et reelt alternativ for dem som ikke har egen lader hjemme.

Det er også et krav at prisen for parkering og lading ikke blir høyere enn på kommunens egne ladeplasser, og at laderne har en effekt på minst 7,2 kW.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Det er fortsatt mange som ikke har god nok tilgang på lading. Samtidig er det en uutnyttet ressurs i parkeringsplasser rundt omkring. P-plasser med lading er ofte begrenset til kunder eller ansatte. Nå ønsker vi å skape et nytt tilbud, med ladeplaser som alle kan bruke, sier Bergljot Tjønn, rådgiver i Klimaetaten.

Søknadsfrist 30. april

Alle med parkeringsarealer kan søke om å få dekket inntil 20 prosent av kostnadene ved å opprette ladeplasser. Ladeplassen må kunne brukes av alle.

Tilskuddsordningen er konkurransebasert. Det betyr at prosjektene som kan levere mest ladekapasitet per støttekrone vil vinne frem.

Det er satt av 2 millioner kroner i støttepotten til første konkurranserunde, som har første søknadsfrist 30. april. Ordningen åpner for søknader fra mandag 18. mars.

Les mer her.

Stor ladesatsing i Oslo i år

  • I Oslo er en svært stor andel av nye biler som selges elektriske, men fortsatt selges det fossile biler og det er mange fossile biler på veiene.
  • Elektriske varebiler har for liten andel av nybilsalget av varebiler.
  • I Oslo skal alle drosjer være utslippsfrie fra 01. november 2024 og all transport være utslippsfri i 2030.
  • Derfor har kommunen satt i gang en stor satsing på elbillading i 2024. I tillegg til å gi støtte til lading på parkeringsplasser, tar kommunen i år halve regninga for bedrifter, taxisjåfører og borettslag og sameier som investerer i elbillading.

Alle klimatilskuddene til Oslo kommune finnes på klimatilskudd.no.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også