Hopp til innhold

Oslo kommune bygde 343 nye kommunale ladepunkt i 2023: Men de færreste laderne var for elbilister flest

FLERE NYE, MEN FORTSATT LANGT UNNA BEHOVET: Oslo kommune fikk 122 flere kommunale ladepunkt for elbilister i 2023. Foto: Elbilforeningen

I fjor byttet 15.000 oslofolk til elbil, men samme år ble det kun 122 flere ladepunkter tilgjengelig for allmennheten.

På Oslo og Akershus elbilforening sitt folkemøte for et år siden lovte daværende byråd Sirin Stav (MDG) 350 nye kommunale ladepunkter i 2023. Nå vet vi fasiten.

Tall fra Bymiljøetaten viser at det i fjor ble bygd 343 nye kommunale ladepunkter. Samtidig ble 71 ladepunkter fjernet – det betyr en nettoøkning på 272.

Av de nye ladepunktene ble 150 etablert for bilutleieselskaper. Det betyr altså at økningen i fjor landet på 122 nye kommunale ladepunkter som er åpent tilgjengelig for alle elbilister.

Høy temperatur på Elbilforeningens folkemøte om gatelading i Oslo:

Vil skrote tretimers­regelen og utvide gatelade­tilbudet

Langt unna det som trengs

– 122 flere kommunale ladepunkter et langt unna behovet og ikke i nærheten av den forventningen vi fikk på folkemøtet, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

Både Elbilforeningens og Bymiljøetatens utregninger viser at Oslo i 2030 trenger cirka 7000 kommunale gateladepunkter. Det betyr 700 nye ladepunkt hvert år.

Ved årsskiftet var det 2.450 kommunale ladepunkter i Oslo.

– Fortsatt er Oslo kommune bakpå når det gjelder å bedre ladesituasjonen for elbilistene i byen, sier Maltun.

Han minner om at det kommunale ladetilbudet er helt avgjørende for mange elbilister:

– Mange elbilister i Oslo har ikke egen parkeringsplass med lader, og det kommunale ladetilbudet er deres hjemmelading.

Om at 150 ladepunkter tildeles utleieselskaper, sier Maltun:

– Elektrisk bildeling er bra, men vi kan ikke la det fortrenge elbileiernes ladebehov.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Frykter for klimamålene

Oslo kommune har som mål at alle transport i byen skal være utslippsfri innen 2030.

Maltun frykter at klimamålet ryker:

– Skal de nå dette målet må alle innbyggerne i Oslo med bil, kjøre en elbil. Og de må ha et sted å lade, sier han.

Han viser til klimaetatens egen rapport som peker på manglende ladetilbud som en av de siste hindrene for å få oslofolk til å gå over til elbil.

Situasjonen ser ikke så veldig mye bedre ut i år. I budsjettet for 2024 vedtok bystyret i Oslo å bygge 100 ladepunkter.

– Vi forventer at Oslo kommune følger opp kommunens egen utbyggingsstrategi og at de prioriterer de områdene hvor behovet er størst, sier Maltun.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også