Forslag til revidert Oslobudsjett:
Pengekutt for kommunal gatelading

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BILLIGERE ENN ANTATT: Å bygge kommunale gateladepunkt i Oslo er billigere enn antatt. Nå foreslår byråden å flytte pengene som er satt av.

I forslag til revidert budsjett for 2025 foreslår Oslo-byrådet å kutte utbygging av kommunal gatelading med 15 millioner kroner. – Politisk latskap, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

Torsdag la byrådet i Oslo fram forslag til revidert budsjett for Oslo.

Posten med navnet «lading av elkjøretøy-pakke» er kuttet med 15 millioner kroner.

Pengene skulle blant annet gå til bygging av nye kommunale gateladere, etablering av hurtigladestasjoner samt oppgradering av gamle kommunale ladestolper.

I budsjett-forslaget står det at «planlagte tiltak og tilhørende måltall for utbygging og oppgradering av ladestruktur kan realiseres med en lavere totalkostnad enn forutsatt i bystyrets budsjettbehandling».

Byrådet foreslår også en såkalt reperiodisering, som betyr å flytte bruken av pengene til senere i økonomiplanperioden.

– Politisk latskap

Budsjettkuttet får leder i Oslo og Akershus elbilforening, Per Maltun, til å se rødt:

– Det er bra at ladeutbygging er billigere enn forutsatt, men pengene som er igjen bør brukes til å bygge enda flere gateladere nå. Dette er politisk latskap, sier han.

PROVOSERT: Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening er ikke fornøyd med at byrådet foreslår kutt i bevilgningene til kommunal gatelading. Foto: Elbilforeningen/Jamieson Pothecary.

Byrådets plan er å bygge 50 nye kommunale gateladere i 2025.

– Byrådet må skru opp ambisjonsnivået sitt. Det er omlag 2300 offentlig tilgjengelig gateladere i Oslo i dag. Både Elbilforeningen og Bymiljøetaten har sagt at det i 2030 trengs 7000 kommunale gateladere i Oslo. Dette går altfor sakte, sier Maltun.  

Du kan lese hva byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) sier om budsjettkuttet i undersaken lenger ned i denne artikkelen.

Forslaget i kontrast med egne rapporter

I 2023 mottok Klimaetaten i Oslo en rapport fra Norconsult. I rapporten står det at manglende ladetilbud er det største hinderet for å få fossilbilistene i Oslo til å velge elbil.

Rapporten ble også omtalt på elbil.no:

Klimaetaten i Oslo med undersøkelse blant fossilbileiere:

Hva kan få «de siste fossilbilistene» til å velge elbil?

– Elbilens egenskaper er ikke lenger en barriere for at oslofolk skal skifte fra fossilbil. Denne undersøkelsen viser at det er tilgangen på ladetilbud som er det største hinderet i hovedstaden, sa Isak Solomon i Klimaetaten i Oslo da rapporten ble lansert.

At rapporter har en tendens til å havne i skrivebordsskuffen er ikke noe nytt.

– Men denne rapporten må ganske raskt ha havnet nederst i bunken, påpeker Maltun.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Han mener at byrådet løper fra egne klimamål:

– De har sagt at bilparken skal være fossilfri i 2030. Dårlig dekning av gatelading er et av de største hindrene for å elektrifisere hele bilparken i Oslo.

– Ambisjonsnivået står fast

Til elbil.no avdramatiserer byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) budsjettkuttet.

– Det går ikke utover antall, og vi etablerer like mange ladepunkter i 2025 som målsettingen. Bakgrunnen for reperiodiseringen er kort og godt fordi det vil gi mer ladeinfrastruktur for pengene enn om vi bruker alt opp i år.

BYGGER SOM PLANLAGT: Marit Vea forsikrer at planen om 50 nye ladepunkter i 2025 ligger fast, selv om pengene flyttes. Foto: Jamieson Pothecary/Elbilforeningen.

Hun forsikrer at ambisjonsnivået er som før:

– Ambisjonsnivået for å utvide ladeinfrastrukturen står fast, og vi skal fortsette å bygge ut flere ladepunkter i Oslo. Justeringen i revidert budsjett er en reperiodisering, og pengene flyttes bare til kommende budsjett.

Hun sier at byrådet gjør mer enn bare å bygge gateladere:

– Vi har også flere bein å stå på for å øke tilbudet. I tillegg til utbyggingen av kommunale ladepunkt, har vi etablert gode støtteordninger til både private og næringsaktører til å etablere egen ladeinfrastuktur. Det oppfordrer jeg alle som har egnede areal til å søke om.

Så langt i år er det bygd 32 nye kommunale ladestolper. Ifølge byrådsavdelingen for miljø og samferdsel er de i rute for å nå målet om 50 nye ladestolper i 2025.

Bli medlem i dag!

Les også