Chrysler med ny konseptbil: Skal bli helektrisk i 2028
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den gamle storheten Chrysler er på banen igjen med den elektriske konseptbilen Airflow.
Nyheten ble presentert digitalt i forbindelse med teknologimessen CES i Las Vegas, som arrangeres årlig i begynnelsen av januar.
Modellnavnet Airflow har røtter tilbake til 1934. Da lanserte Chrysler en bil med et avansert, strømlinjeformet karosseri, under samme navn.
Denne bilen var blant de aller første som var designet etter aerodynamiske prinsipper.
Chrysler bygget også bransjens første vindtunnel for å utvikle dem. Dessverre ble ikke modellen godt mottatt av publikum og prosjektet endte i fiasko.
Fronter gigasatsing
Selskapet setter nå sin lit til at den rundt 90 år yngre arvtageren skal løfte den gamle bilstorheten til nye høyder.
Konseptbilen skal hinte om en crossover som Chrysler planlegger å sette i produksjon i 2025, ifølge selskapets toppsjef, Christine Feuell.
Dette skal være den første av to eller tre nye heleelektriske modeller fra Chrysler, inkludert en minivan, som er planlagt innen 2028.
Fra og med dette året skal selskapet utelukkende produsere elektriske kjøretøy.
– Da vi skulle omdefinere og revitalisere merkevaren Chrysler, måtte vi være sikre på at vi bidro til å differensiere Stellantis’ modellportefølje med tanke på konkurransen, fortalte Feuell i et intervju med CNBC i forbindelse med lanseringen.
Stellantis er Chryslers morselskap og et resultat av sammenslåingen mellom Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og franske PSA Group for ett år siden.
Chrysler vil stå i første rekke for Stellantis’ 35,5 milliarder dollar store satsing på elektriske kjøretøy
christine feuell, chrysler-sjef
Det fusjonerte selskapet kom ut som verdens fjerde største bilprodusent, med kjente merker som Peugeot, Fiat, Opel, Chrysler, Jeep, Citröen, Alfa Romeo og Maserati i garasjen.
– Chrysler vil stå i første rekke for Stellantis’ 35,5 milliarder dollar store satsing på elektriske kjøretøy, sa Feuell.
Ny designretning
Chrysler Airflow skal naturlig nok være fullspekket av teknologi og skal utstyres med skjermer som nærmest går fra dør til dør. Det er også det første kjøretøyet som skal utstyres med Stellantis’ nye softwareløsning «STL Brain» og «STLA SmartCockpit».
Eksteriøret skal reflektere en helt ny og moderne designretning fra Chrysler som man også vil finne igjen i senere modeller fra merket, ifølge Feuell.
Bilen er ventet å få en rekkevidde på 350 til 400 miles, det vil si et sted mellom 560 og 640 kilometer.
Det spesifiseres ikke hvilken standard dette baserer seg på, men EPA blir normalt brukt i USA. Denne pleier ikke å avvike mye fra WLTP-standarden, som er mest kjent her hjemme.
Bilen skal utstyres med selvkjøring nivå 3. Det innebærer at kjøretøyet skal kunne styre seg selv, men at sjåføren må være parat til å gripe inn ved behov.
Chrysler sikter seg i første omgang inn mot det amerikanske markedet. Det er ikke klart om eller når Airflow eller noen av de andre planlagte modellene kommer til Norge og Europa.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!