Polestar Concept BST med urpremiere på Goodwood Festival of Speed: Polestar skrur opp til 11
Polestar satser friskt med en ny konseptbil som oser av racing-inspirasjon.
– Denne bilen tøyer våre sportslige ambisjoner for merkevaren. Polestar-nivået er skrudd opp til 11, om du vil, skriver administrerende direktør i Polestar, Thomas Ingenlath, i en pressemelding.
Bilen han refererer til er Polestar Concept BST, som Polestar nå har avduket på den årlige Goodward Festival of Speed i England.
En rimelig barsk og frekk superbil med tydelig motorsport-inspirert design, som ligner det man forventer å se i GT-racingklassen.
Toppløst leketøy
Polestar Concept BST har et spesiallaget karosseri med breddede hjulbuer, ekstra sporvidde og 22-tommers smidde lettmetallfelger.
På panseret ser du ventilerte detaljer, rammet inn av en aggressiv frontfanger med delt frontspoiler.
Motorsporttemaet fortsetter bakover med en stor bakvinge for økt marktrykk og stabilitet.
En såkalt diffuser er lagt til nederst, som forbedrer overgangen mellom den raske luftstrømmen under bilen og den betydelig langsommere frittstrømmende luften rundt bilen for øvrig.
Ikke nok med det. Bilen har også avtagbart tak og kan betegnes som en kabriolet. Det er viktig å bli sett når man først kjører et slikt blikkfang.
BST-formelen kan overføres til andre biler i porteføljen, ifølge Polestar. Kanskje vi kan forvente en egen helelektrisk GT-racingklasse i fremtiden?
I tillegg til å avduke en konseptbil, skal Polestar 6 Concept og Polestar 4 lufte seg for første gang på Goodwood-banen.
Ny plattform
I forbindelse med premieren for Polestar Concept BST kommuniseres det at aluminiumplattformen som Polestar 5 og Polestar 6 bygges på skal hete Polestar Performance Architecture (PPA).
Dette er Polestar Performance Architecture (PPA):
- Fleksibel selvbærende aluminiumplattform, som er limt og varmeherdet.
- Første plattform utviklet av Polestar.
- Aluminium karosserideler limes sammen og varmeherdes i stedet for å boltes sammen
- Utvikles i England av Polestar R&D i Coventry og av Polestar R&D i Gøteborg, med ekspertise fra britisk sportsbilproduksjoner og motorsport – inkludert Formel 1.
Både GT-en Polestar 5 og roadsteren Polestar 6 skal bygges på denne selvbærende aluminiumplattformen.
Drivlinjen får en 800V-arkitektur med motorer utviklet av Polestar R&D i Sverige, som yter opptil 650 kW og 900 Nm.
Polestar 5 lanseres etter planen i 2025.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.