Hopp til innhold

Grønn frakt av brev og pakker: Posten erstatter 177 dieselbiler med elbiler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STORSTILT: – Vi gjør store kutt i klimautslippene. Samtidig får vi en mer moderne og miljøvennlig kjøretøypark, som er viktig for miljøet og i tråd med ønsket fra både våre sjåfører og kunder, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Posten har Norges største kjøretøypark med cirka 3050 varebiler og mopeder og rundt 780 lastebiler. Nå pågår et storstilt grønt skifte.

På havna i Drammen står nå de første 132 elektriske postbilene av typen Opel Combo-e, klare til å sendes rundt i landet – og snart kommer 45 til. De nye elektriske varebilene vil erstatte 177 dieseldrevne postbiler og bidra til å øke andel av fossilfri levering av pakker og brev.

OPEL COMBO-e: Firlingen som også finnes som Citroën, Peugeot og Toyota, har et batteri på 50 kWt og en rekkevidde på 285 kilometer.

– Nå tar vi et nytt stort steg på miljøsiden som hele landet får glede av. Når vi tar i bruk disse nye elektriske bilene, akselererer det arbeidet med å nå våre klimamål, sier Hans Øyvind-Ryen, konserndirektør i Posten.

Bilene har kommet inn med båt og har vært gjennom både kosmetisk avdeling med vask og foliering, og teknisk avdeling hvor passasjersetene skrus ut og erstattes med stativ for postkassetter. Når bilene blir ferdigstilt vil de leveres til lokale distribusjonsenheter over hele landet.

Under kan du lese vår test av den lange versjonen av samme type bil som Posten har kjøpt, riktignok med sju seter.

Test: Peugeot e-Rifter

Stor familie, ikke så stor lommebok?

I løpet av året setter Posten stopp for anskaffelse av nye fossile varebiler til bruk i norske byer.

Disse 177 varebilene kommer på toppen av de 323 elektriske varebilene Posten bestilte i oktober 2021.

I tillegg bestilte de da 61 nye lastebiler på fornybar energi, som erstatter fossile lastebiler. 42 av lastebilene går på biogass, mens 19 er elektriske. 14 av de gassdrevne lastebilene er containerbiler med en tillatt totalvekt på hele 60 tonn.

Posten tar i bruk elektrisk lastebil

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!