Hopp til innhold

Sikret elektrisk storavtale: Posten går for Toyota

NY FLÅTE: Første glimt av postens nye elektriske Pro Ace. Foto: Toyota.

Posten fortsetter overgangen til elektriske biler og har nå signert en avtale med Toyota å om levere kjøretøyer til neste store utskiftning.

Posten har til enhver tid 2700 store og små varebiler i drift. Årlig skifter de ut mellom 500 og 700 biler, og Toyota kan nå annonsere at de har vunnet en bit av den kaka.

Pakkeavtale

De skal levere biler i det minste segmentet blant postens biler, og totalt er det snakk om 115 elektriske varebiler som leveres i denne omgang.

88 av dem er av typen Proace City Electric (50 kWt) og de resterende 27 er den større Proace Electric (75 kWt).

Begge har 334 km i oppgitt WLTP-rekkevidde.

Som en del av pakken får Posten også tilgang på Toyota Express Service, som lokker med 91 verksteder over hele landet og lover service på en time.

Stengte kollektivfelt også for elektriske varebiler:

Kommer posten frem i Oslo?

E-post?

Fagsjef for konserninnkjøp i Posten, Frode Skallerud, har følgende å si om kriteriene for å vinne anbud hos dem:

– Når vi kjøper inn nye biler og inviterer til konkurranse, er det mange faktorer som er avgjørende. Bilene vi vurderer må holde høy kvalitet, oppnå spesifikasjonene vi har satt, ha lang elektrisk rekkevidde og høy nyttelast, sier han.

Fra før er over halvparten av bilparken deres elektrisk.

Nytt elektrisk modulvogntog:

Posten og Bring satser tungt og elektrisk

Næringsansvarlig Øyvind Tharaldsen i Toyota understreker at det å elektrifisere bilparken lønner seg økonomisk med tanke på bom, parkering, service og strømpriser.

I tillegg lader bilene om natten, så man sparer mye tid på å ikke “fylle” i arbeidstiden.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Han påpeker også en annen fordel som de ansatte vil dra nytte av:

– Komforten i de elektriske varebilene fra Toyota er noe brukerne vil legge merke til. Uten motorstøy er det rolig i kupeen, og om vinteren blir det varmt med en gang du starter opp. I fossilbiler sitter du kanskje og fryser i noen lange minutter før du føler varmen, sier han.

Bli medlem i dag!

Les også