Hopp til innhold

Vi har prøvekjørt Skoda Elroq: Skodas nye el-rockestjerne

TONS OF ELROQ: Vi tror den nye elbilen fra Škoda kan bli en stor hit i Norge og forventer å se tonnevis av Elroq på veien allerede fra nyåret. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Kan nye Elroq toppe salgslistene for Škoda igjen? Elbil.no er blant de første i verden som får prøvekjøre en kamuflert versjon.

Men før hovedattraksjonen ankommer scenen, en fun-fact:

Nye Škoda Elroq er den elektriske erstatteren for den fossildrevne Škoda Karoq. En elektrisk Karoq. Derav navnet, Elroq.

Men dette er ikke en elektrisk ombygging fra en fossil plattform. Elroq er bygget på Volkswagen-gruppens elbil-dedikerte MEB-plattform.

Dette betyr at Škoda kan gjøre underverker med plassutnyttelse innvendig, noe vi kommer tilbake til straks.

Dette er den nye Skoda Elroq:

  • En kompakt-SUV, 16 cm kortere enn Skoda Enyaq
  • Opptil 560 km rekkevidde
  • Tilgjengelig både med bak- og firehjulsdrift
  • 470/1580 liter bagasjeplass
  • Fra 125 til 220 kW effekt
  • Tre batteristørrelser: 55, 63 og 82 kWt brutto
TECH-DECK: Fronten har fått en total redesign sammenlignet med storebror Enyaq. Grillen er borte og lysene er nå todelt. Merk også bredere skjermer for mindre luftmotstand. Du kan velge fra en helt ny serie med hjul fra 19 til 21 tommers størrelse.

Elektrisk lysshow

Škoda Elroq er den første i en rekke av seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene, og den første med merkets helt nye utvendige designspråk, såkalt «Modern Solid».

Designet preges av robusthet, funksjonalitet og minimalisme, ifølge Škoda – forstå det den som kan.

KRYSTALLKLAR: Baklysene har også fått nytt, oppstrammet design med krystall-former og animerte lysfunksjoner.

Vi fikk se den produksjonsklare Elroq uten kamuflasje, men dere må smøre der med tålmodighet til høsten for å se den ukamuflerte bilen.

Elbil.no kan melde at den tradisjonelle grillen er borte slik vi kjenner den. Elroq har fått en ny såkalt «Tech-deck» front. Den falske grillen er borte, og lysene er nå todelt:

Totalinntrykket er et design som fortsetter med Škodas sporty og robuste design-DNA, men nå mer stilrent og diskret.

USYNLIG: Ikke rart man spaserer rett forbi en helt ny elbil når den er kamuflert. Men vi har sett bilen uten kamuflasje, og den mener det nye designet til Škoda er et skritt i riktig retning.

Resirkulert kvalitet

På innsiden har Škoda også strammet opp designet. Vi har ikke lov til å vise førermiljøet før verdenslanseringen i oktober, men vi kan si at designet har blitt strammet opp, men fortsatt er det tydelig en Škoda.

Sjåføren får en 5-tommers skjerm, fortsatt med litt for liten skriftstørrelse. Men heldigvis har Elroq fått et nytt head-up display (tilleggsutstyr), med såkalt augumented reality (utvidet virkelighet), som er så bra at skjermen blir uvesentlig.

I midten finnes det en 13-tommers berøringsskjerm med oppgradert brukergrensesnitt. En helt ny My Škoda-app med nye funksjoner som fjernstyrt selvparkering, klimakontroll og smartlading, følger også med.

Ellers er det i enda større grad brukt resirkulerte materialer på dashbord, dørpaneler og seter. For eksempel Recytitan-stoff som består av 78 prosent resirkulert plast. For en gangs skyld er den opplevde kvaliteten en stor forbedring sammenlignet med det vi er vant med fra før.

SIMPLY CLEVER: Škoda-sjef Johannes Neft, demonstrer en av Elroqs mange smarte løsninger – som denne lagringsplassen for ladekabelen under hattehyllen.

Plassmester

I bagasjerommet finnes det plass til 470 liter bagasje, 1580 med baksetene lagt ned. Ikke verst for en bil som måler kun 4480 millimeter i lengden. Men enda mer imponerende er beinplassen til passasjerene i baksetet.

Akselavstanden i Elroq er identisk med storebroren Enyaq, til tross for at Elroq er 160 mm kortere. Dette kommer bakseteplassen til gode, men går litt på bekostning av bagasjerommet.

Med forsetet stilt inn på 188 millimeter, fikk vi både god plass til beina under forsetet og rikelig med plass til knærne. Når akselavstanden måler 2766 millimeter, er dette godt jobba av Škoda å få til.

Test av KGM Torres EVX:

Primitiv barsking

Elroq er pepret med smarte løsninger og lagringsplass. Alt fra eget ladekabelnett under hattehyllen til paraply gjemt i sjåførdøra.

Totalt er det 35 liter med ekstra lagringsrom i Elroq. Flere bilprodusenter burde være like kreative med innvendige plassbruk

Baksetene er delt 40-60, og skiluke er selvfølgelig på plass.

I tillegg kan man hekte på inntil 1000 kilo på kroken på de bakhjulsdrevne utgavene og 1200 for firehjulstrekkeren. Mulig at sistnevnte økes til 1400 kilo når den endelige typegodkjenningen er klar.

Frunk finnes dessverre ikke.

FAMILIEVENNLIG: Heldigvis har Škoda unngått fristelsen å lage en coupe-formet bil. Ankomst til baksetene er god. Praktisk både for voksne og dem som skal bruke barneseter.

Motor og batteriutvalg

Det finnes fire modeller å velge mellom, med tre batteristørrelser. Det er kun den største på 82 kWt brutto som kan bestilles med firehjulstrekk.

Škoda Elroq: Batteri, ladeeffekt og rekkevidde

  • 50: Bakhjulsdrift, 55/52 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 350 km
  • 60: Bakhjulsdrift, 63/59 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 390 km
  • 85: Bakhjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 560 km
  • 85x: Firehjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 550 km
  • Ladetid 10-80 prosent: 25 minutter 55/63 kWt batteri, 28 minutter 82 kWt batteri
  • Maks ladeeffekt 85/85x: 175 kW
  • Forvarming batteri: Manuelt og via navigasjonssystemet
REDESIGN: Škoda-logo er redesignet med en forenklet to-dimonsjoell logo. Blanke krom-detaljer finnes ikke på Elroq. Her er det børstet aluminium eller svart krom, som gjelder.

Prisene er ikke avklart, men Škoda antyder at de vil være svært konkurransedyktige.

Om vi skal tippe, så bør startprisen på en bakhjulstrekker ligge på cirka 300.000 kroner, og på rundt 400.000 for firehjulstrekeren om Škoda Elroq skal være konkurransedyktig mot Hyundai Kona, Renault Scenic E-Tech eller Volvo EX40, for å nevne noen.

BEHAGELIG REISE: Understellet er satt opp med komfort i fokus, støynivået er overraskende lavt og på nivå med det vi forventer i en premium bil. Foto: Skoda

Behagelig stille

Testbilen er en bakhjulsdreven 85 Elroq med 210 kW effekt og 0-100 km/t på respektable 6,6 sekunder.

Effekten sparker fra seg, greit og udramatisk – her er det mer enn nok effekt for de fleste. Bremseresponsen minner oss litt om opplevelsen med Enyaq vRs – litt tam og uresponsiv i starten. Her håper vi Škoda rekalibrerer bremsefølelsen før den endelig produksjonsbilen er klar.

Test av Skoda Enyaq RS SUV:

En nesten perfekt familie-racer

Understellet er uten tvil satt opp med komfort i fokus med lineært dempet oppsett. For de som ønsker en mer sporty kjøreopplevelse kan Elroq bestilles med adaptivt understell.

Mest imponerende er det lave støynivået. Her er det såpass stille at man skulle tro man kjører premium-bil.

KJÆRLIGHET VED FØRSTE BLIKK? Vi tror mange nordmenn kommer til å falle for den nye Elroq.

Perfekt for Norge

Det er en imponerende pakke Škoda har satt sammen. Og den virker perfekt for SUV-glade nordmenn.

Kombinasjon firehjulstrekk og mye plass til både familien og bagasje med mange smarte løsninger i en kompakt bil er genial.

Det er bare prisen som avgjør om oppfølgeren til stor-hiten Enyaq vil toppe salgslistene.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Tekniske data for Škoda Elroq

Familie som pakker bilen illustrasjon

Få en bedre elbilferie!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også