Hopp til innhold

Prøvekjørt: Tesla Model 3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har prøvekjørt Tesla Model 3 en halvtime på skikkelig norsk vinterføre. Her er førsteinntrykket.

Tesla Model 3 er på mange måter en krympet variant av Models S både i størrelse og pris. Mens Model S etter prisøkning nå har en startpris på 832.620, koster Model 3 nesten halvparten fra 454.700 kroner for Long Range-varianten.

Senere vil det også komme med en billigere variant med mindre batteri som skal koste rundt 35.000 dollar, eller under 300.000 norske kroner etter dagens kurs.

Førsteinntrykk

Tesla Model 3 overrasker positivt. Vi har tidligere vært på visning av elbilen, og bak rattet kommer det minimalistiske interiøret til sin rett. Kun den store skjermen i midtkonsollet bryter minimalismen og her styres mesteparten av funksjonene i bilen.

Model 3 håndterer vinterføre godt, selv om man selvsagt må kjøre rolig når veiene til dels er dekket av snø. Batteripakken som ligger i bunn gir så mye stabilitet som mulig.

Den prøvekjørte varianten er Performance med akselerasjon på 0-100 på 3,5 sekunder. Det tillot ikke vinterføret å teste ut i dag. På vinterføre er også elbilens motorbrems som regenererer strøm tilbake på batteriet en fordel, med mer stabil nedbremsing så snart man slipper opp wattpedalen. Tesla Model 3 har to nivå for grad av regenerering og motorbrems.

Rekkevidde

Den testkjørte varianten med firehulsdrift og raskere akselerasjon har en oppgitt rekkevidde på 530 km med den nye, mer realistiske testsyklusen Worldwide Harmonised Lighet Vehicle Test Procedure (WLTP).

Det skal være fullt mulig å oppnå denne rekkevidden, men ikke på vinteren når batteriet er kaldt og rullemotstanden øker med snø og is på veiene.

Bagasjerommet er romslig, men på grunn av designet er åpningen mindre og dermed kan det være utfordrende å få inn for eksempel en større barnevogn. Model 3 har i likhet med S en frunk i fronten hvor det går an å lagre mindre ting som du ikke vil ha inn i bilen, for eksempel gymbaggen.

Nøkkelen til Model 3 er et «bankkort» som låser opp dørene. I tillegg er det mulig å koble til en mobilapp som låser opp bilen via Blåtann når du nærmer deg.

Lading med CCS

Model 3 har i motsetning til S og X gått over til den europeiske ladestandarden CCS. På Teslas egne superladere skal det også være mulig å lade med CCS-kontakten opp til 120 kW ladeeffekt. Men disse laderne er ikke gratis lengre, for tiden koster det 1,70 kroner per kilowattime (kWh), omtrent det dobbelte av hva du betaler for hjemmelading, men fortsatt betraktelig billigere enn bensin eller diesel.

Med CCS-kontakt betyr det også at du kan hurtiglade på stadig flere hurtigladestasjoner utenom Tesla sitt eget nettverk. Disse tilbyr for tiden stort sett 50 kW ladeeffekt, men utrulling av lynladere over 150 kW er også i gang.

Det blir veldig spennende å se hvor mange bestillinger Tesla Model 3 får og hvor mange Tesla klarer å levere til Norge det første året. Men at det blir en salgsvinner er vi ikke i tvil om etter første prøvekjøring.

Vi kommer snart tilbake med en grundig test av realistisk rekkevidde og ladehastigheter under norske vinterforhold.