Så mye må du betale for lading i Oslo
Oslo kommune faser inn betaling for lading på sine ladeplasser.

Så mye må du betale for lading i Oslo

I 2019 vil Oslo kommune fase inn betaling for lading samtidig som de etablerer 600 nye ladepunkt.

– Vi innfører nå prising for lading for å få bedre sirkulasjon på eksisterende ladeplasser. I tillegg kommer det 600 nye ladeplasser i år, sier Sture Portvik som er elbilansvarlig i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Priser, betaling og skilting

Ladbar motorvogn under lading mot avgift
Nye parkeringskilt for ladbar motorvogn på ladeplasser med betaling. Gjelder elbil og ladbar hybrid.

Prisene er nå klare. På dagtid (08 – 20) vil det koste 10 kroner per time og 5 kroner per time på kveld/natt (20 – 08) på Oslo kommune sine ladeplasser.

Ordinære parkeringsplasser vil fortsatt være gratis for nullutslippsbiler. På denne måten håper Oslo å frigjøre eksisterende ladeplasser til de som faktisk har behov for lading.

I første omgang vil det komme en løsning med betaling med Oslo kommunes egen mobilapp «Bil i Oslo». Kommunen jobber også med å støtte bruk av Elbilforeningens ladebrikke. Tilgang til ladeplassene under Akershus festning skal også overføres til «Bil i Oslo» i løpet av året.

Betaling vil bli faset inn gradvis med ny skilter (se bildet), så følg med på skiltingen om du må betale eller om det fortsatt er gratis. Betaling på hverdager (08 – 20) Det vil bli innført betaling på nye ladeplasser og der det er høyest press i første omgang.

Nye ladeplasser

I løpet av 2019 vil Oslo kommune etablere 600 nye ladeplasser i tillegg til de 1300 som eksisterer i dag. Nye ladeplasser legges fortløpende inn i den nasjonale ladestasjonsdatabasen NOBIL og vil vises i blant annet ladekart og Elbilforeningens ladeapp. De første nye ladeplassene som er etablert og under etablering er:

  • Kapellveien Grefsen (6 ladeplasser 3,6 kW)
  • Neuberggata Frogner (20 ladeplasser 22 kW og 6 hurtigladere 50 kW)
  • Haraløkka parkeringsplass, Bøler (20 ladeplasser 3,6 kW og 26 ladeplasser 22 kW)
  • Brobekkveien, Bjerke (10 ladeplasser 3,6 kW)
  • Søren Jaabæks gate (8 ladeplasser 3,6 kW)
  • Klemetsrud p-plass (24 ladeplasser 3,6 kW)
  • Ammerudhellinga (12 ladeplasser 3,6 kW)
  • Lillebergsvingen (4 ladeplasser 3,6 kW)

I tillegg planlegger Oslo kommune blant annet å utvide i Frognerparken til minst 80 ladeplasser og flere hurtigladere på Skøyen.

– Vi er godt i gang med å planlegge 600 nye ladeplasser som skal etableres i løpet av 2019. Vi vurderer plasseringene ut fra blant annet innspill fra Oslos innbyggere og bydelsutvalgene i tillegg til mer praktiske hensyn som tilgang til nok strøm i nærheten, geografisk spredning, reguleringsplaner og områder hvor beboerne ikke har egne parkeringsplasser, sier prosjektleder Marianne Mølmen i Bymiljøetaten.

Borettslag med egne parkeringsplasser kan søke om støtte fra Oslo kommune for å etablere egne ladeplasser gjennom tilskuddsordning. Nylig ble ordningen også utvidet til å gi tilskudd til ladeinfrastruktur for elvarebiler i bedrifter  og til ladestasjoner hjemme for drosjeeiere og yrkessjåfører med elvarebil.

Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet under om hvor du mener Oslo kommune bør bygge ladestasjoner.

Utskifting av gamle ladestolper

Parallelt med etablering av nye ladeplasser vil også ladeplasser med vanlig stikkontakt bli byttet ut etter behov.

– Disse har gjort jobben sin og begynner å bli utslitt på grunn av hyppig bruk. Det gir større sjanse for feil og høyere vedlikeholdskostnader, sier Marianne Mølmen.