Hopp til innhold

Frakter elektrisk under OL i Paris i sommer: Sjekk kjøretøyene som skal brukes

LOKALPRODUSERT: De fleste elektriske kjøretøy som brukes som hjelpemiddel er produsert i Europa. Men Toyota bZ4X og Lexus RZ 450e gjør også en elektrisk innsats. Toyota Mirai i midten på bildet er en elbil drevet av brenselceller. De fleste spesialkjøretøyene overtas av Paris etter lekene og brukes til taxi eller nyttige formål.

Toyota skal frakte alt og alle. Sjekk kjøretøyene her.

Toyota skal levere bærekraftige mobilitetsløsninger for deltakere, funksjonærer, frivillige, medier og tilskuere under de olympiske og paralympiske leker i Paris i sommer.

Ikke bare elektrisk

Selve bilflåten skal være hundre prosent elektrifisert, men langt fra alle er elektriske. Toyota jobber nemlig fortsatt steinhardt med hydrogendrevne biler, og en stor del av bilparken blir drevet av nettopp hydrogen.

Totalt vil Toyota tilby mer enn 2.650 elektrifiserte personbiler som skal brukes i løpet av Paris 2024. 150 av dem er tilgjengelige for rullestolbrukere.

Det blir over 1000 elbiler, fordelt på Toyota bZ4X, Proace og Proace Verso og Lexus RZ.  

Lexus RZ 450e:

Her er den første «ordentlige» elbilen fra Lexus

De vil levere 500 hydrogendrevne Toyota Mirai også, og de blir værende igjen som taxier i Paris etter lekene.  

Men dessverre er ikke alt fritt for utslipp. Toyota skal også bruke rundt 1.000 hybrider og plug-in hybrider. Bilene er RAV4 i, Toyota Corolla, Yaris Cross og Highlander.

Her er noen av de elektriske fremkomstmidlene som blir brukt

Wheelchair E-puller for rullestoler

Det minste «kjøretøyet» som presenteres er el-trekker. Doningen som hektes til rullestolen og dermed utgjør et kjapt og praktisk kjøretøy, er utviklet sammen med det østerrikske oppstartsselskapet Klaxon. De har spesialisert seg på hjelpemidler for rullestolbrukere.

BESTILLES PÅ APP: Med en brakett på stilen, kan du bruke denne.

E-trekkeren skal brukes i den paralympiske landsbyen og i åpningsseremonien. 200 stykker blir tilgjengelige via en app og det eneste man trenger å gjøre er å skru på en brakett på rullestolen.

E-trekkeren har en rekkevidde på 25 km og er programmert til å gå i fire km/t under åpningsseremonien og åtte i landsbyen, altså rask gange.

C+ walk S og C+walk T

250 slike blir tilgjengelig for dem som måtte trenge det, enten i form av en du kan stå på eller sitte på. I Japan er det meningen at du skal finne slike på handlesenter, flyplasser etc.

STÅ ELLER SITT: Perfekt for de mindre mobile over lengre strekninger.

APM

I tillegg har man 250 elektriske folkefraktere som kalles Accessable People Movers (APM). Dette er rullestoltilpassede åpne biler med rullestolrampe. Doningen blir brukt i deltakerlandsbyen og innenfor sikkerhetssonene i OL og vil få en rekke arbeidsoppgaver.

MANGE OPPGAVER: En versjon av denne ble brukt under lekene i Tokyo. Nå er den tilpasset Europa og bygges også her.

Den vil frakte idrettsutøvere, arrangører, frivillige og tilskuere med fysiske funksjonshemninger, men også varer – og flere vil bli brukt som et nødhjelpskjøretøy. De har 10 mil rekkevidde og rusler i 20 km/t.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Toyota Proace

Proace har lenge vært tilbudt med rullestolrampe. 150 av disse er ment for familiene til parautøverne. Etter lekene vil bilene bli tilbudt i Paris og omegn for transporttjenester for rullestolbrukere.

AKTUELL FOR MANGE: Stellantis har skåret bakre del av gulvet for å lage rullestolvennlig bil. Den kan bestilles som Toyota, Citroën, Fiat, Opel og Peugeot i Norge.

Mange av bilene og hjelpemidlene blir tilgjengelige på Toyotas bildelingstjeneste Kinto.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også