Hopp til innhold

Rivian R2 og R3: Skal konkurrere med Tesla Model Y og 3

HVEM? JEG?: Selv med verdens mest uskyldige utseende, vil Rivian knive om elbilkundene i den populære mellomklassen med sin R2. Alle foto i saken: Rivian.

Rivian vil inn i volummarkedene med en mellomklasse SUV og en mindre kombi.

Rivian er kanskje mest kjent for den mest uskyldige fronten i bilhistorien. Frontlyktene skriker nærmest «unnskyld at jeg er til».

Men pickupen R1T, som vi trolig aldri vil se i Norge gjennom offisielle kanaler, har på mange måter revolusjonert måten å ta seg frem i terrenget på, og har en rekke finurlige detaljer vi aldri har sett på en pickup før.

MUSKULØS: Det er ingenting å si på utseendet. Den ser kul ut med høy bakkeklaring, korte overheng og nærmest fri for detaljer. Sjekk den integrerte spoileren bak, som gir bilen et inntrykk av å være mer firkantet enn den egentlig er.

SUV-en R1S, som er bygget på samme plattform, er mer tradisjonell. Men nok om disse.

Nå vil Rivian lage biler som passer bedre for flere lommebøker, og presenterer to mindre modeller.

Skal konkurrere mot Tesla Model Y

I går annonserte de to modeller. Bilen med det sjarmerende navnet R2 vil konkurrere mot Tesla Model Y og denne har større sjanse for et liv i Europa.

I motsetning til Model Y, har R2 en svært tradisjonell SUV-look, nærmest en Jeep, uten grill.

Møt Rivian på Nordic EV Summit

Rivian kan du også møte på Europas viktigste konferanse om elektrisk mobilitet, Nordic EV Summit Summit, arrangert av Elbilforeningen og Nova Spektrum:

Konferansen arrangeres denne uken:

Sjekk programmet på Nordic EV Summit 2024!

FRUNK: Vi er blitt bortskjemt og synes denne hadde fortjent noe à la Ford F-150 Lightning.

Den får samme karakteristiske front, men får en frunk.

Det ser riktignok ut som du får en høy og bred lasteterskel, og ikke et skikkelig bagasjerom som Ford F-150 Lightning tilbyr.

ÅPNEBART: Lange ting kan stikke ut med bakluka nede. Sjekk også at siderutene bak kan åpnes. Bakluka er fortsatt topphengslet.

Rivian er også inspirert av Fisker, for du kan senke bakruta og fylle bagasjerommet med sand og støv når du er ute i naturen.

Finessen gjør at du også mister vindusvisker bak.

UT PÅ TUR: Sjekk utekjøkkenet bakpå bilen.

Rivian tilbyr en haug med tur-effekter, som taktelt, feltkjøkken du kan koble på integrerte fester i hekken. Der kan du også koble på et eget sykkelstativ.

Blir med i Ladeklubben:

Tæpp og lad hos Uno-X

Lekkert og smart

Interiøret er lekkert og nærmest knappefritt, med en stor multimediaskjerm, over en kledelig plankebit over hele bilens bredde.

En mindre instrumentskjerm er også på plass. Rattet består av to store scrollehjul og skal (dessverre) ha haptiske funksjoner.

LEKKERT: Alt skal skje på skjerm eller haptiske knapper på rattet. Mareritt? Den får også to hanskerom ved siden av hverandre.

Den får også to hanskerom, altså ett i midten i tillegg. Det vil si at den også får en luftig midtkonsoll som ikke går helt frem, med skuff du kan trekke ut i forkant.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Tre motorer og 50 mil rekkevidde

Til tross for offroad-look, får billigste versjon bakhjulsdrift.

De to andre versjonene får derimot firehjulsdrift, og den kjappeste har tre elmotorer og klarer den amerikanske måleenheten +-60 miles per hour (96 km/t) under tre sekunder.

KOMMODE: Midtkonsollen har en uttrekkbar skuff og uttrekkbar koppholder. Da gjenstår to grunne oppbevaringsplater med lading i den bakerste.

Rekkevidden skal være minst 50 mil, etter den litt strengere måleenheten EPA, som brukes i USA. Det skal gjelde alle modeller med den største batteripakka.

En mindre batteripakke med omtrent 43 mil skal også være tilgjengelig. Batteripakka består av sylindriske celler og er integrert i karosseriet. I USA velger du mellom GGS eller Teslas NACS-kontakt.

VELG SELV: Teslas slanke kontakt seiler opp til å bli den mest populære i USA. Synd vi gikk for den svære og tunge CCS. Rivian kan fås med begge.

Den skal også ha en egen sykkelholder, som enkelt klikkes på egne fester i fangeren. Vi vil også tro den får ordinært tilhengerfeste, uten at pressemeldingen forteller noe om det.

LUKKET: Vi vet ingenting og størrelser eller ladehastighet, men R2 får en del kortere rekkevidde enn konkurrenten.

Foreløpig er informasjonen minimal. Vi vet ingen mål eller størrelser, men den skal etter planen i produksjon i løpet av 2026 og prisen som antydes er 45.000 dollar.

Tesla Model Y starter på 43.990 dollar.

SKILLER SEG UT: Det er litt Jeep og litt Range Rover over linjen, men fronten ligner ingenting annet.

Liten offroader

R3 ligner ikke noe vi har sett før, men kan enkelt forklares som en kombi med Golf-fasong og en fet sammenhengende baklykt.

Fronten er selvfølgelig typisk Rivian. Den fås i en vanlig asfaltversjon, og i en offroadversjon som kalles R3X.

NORMALEN: En kort og høy femdørs kombi med uvanlig linjalformet design. Man får nesten litt 70-talls-vibber. Dette er den vanlige utgaven.

Plattformen er den samme som i R2. Det vil si at den lille kombien vil fås med både en hekkmotor, tomotors firehjulsdrift og en tremotors firehjulsdrift.

Den får også to batteripakker, rekkevidde over 50 mil på den største og akselerasjon fra 0-60 mph under tre sekunder.

RÅTASSEN: R3X skal ta deg lenger ut på vidda, med ekstra bakkeklaring. Den får samme lastesystem som R2.

R3X får skjermbreddere, høy bakkeklaring og helt egne felger med offroad-dekk. Målgruppen er ung og leken.

Innvendig får den omtrent samme løsninger som R2, men får langt friskere materialvalg, skal vi tro bildene. Sjekk bildekarusellen under.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også