Hopp til innhold

Ken Block hylles med spesialbygget elbil: Slik har du aldri sett rally-kjendisen kjøre

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi Sport har bygget en «one off» Audi S1-hyllest for den amerikanske rally-kjendisen. Ene og alene for å ha hovedrollen i den siste Gymkhana-filmen.

Ken Block er kanskje ikke mest kjent blant norske elbilister, men litt mer kjent blir han antakelig nå.

Rallyføreren fikk voldsom fart på karrieren sin da han la ut en spektakulær film der han herjet på et lukket industriområde i en Subaru Impreza WRX STI.

Den var utrolig godt filmet og slo umiddelbart an. Han ble stjerne over natta og har blant annet gjestet Top Gear.

HERJER: Du blir fort kjent i hele Vegas når du er med på den raske runden til Ken Block. Her den nyrestaurerte gamle «Stripa», som nesten lå brakk i mange år, før de bygde glasstak over den.

En rekke filmer

Dermed ble det, kanskje ikke så overraskende, snart produsert flere filmer, og de fleste har navnet Gymkhana i seg.

Gymkhana er opprinnelig en betegnelse for rytterøvelser og oppvisninger fra det indiske kavaleriet, men søker du på YouTube i dag, vil du finne en rekke Gymkhana-filmer, samt ekstramateriale fra Ken Block.

Han har filmet i Hollywood, San Fransisco, London og Dubai, for å nevne noe, men frem til nå utelukkende med Subaru og en rekke Ford-modeller.

Alle bilene har han bygget selv med sine samarbeidspartnere, og alle er blitt drevet av heftige bensinmotorer.

BLÅRØYK: En gedigen solcellepark er med på å forsyne Las Vegas med miljøvennlig strøm. Og det kan nok være greit, for det ble lokal tåke i umiddelbar nærhet av bilen under hele opptaket, som tok hele natta.

Første gang med elbil

Denne gangen blir alt annerledes. Nå kjører han nemlig en Audi.

Nærmere bestemt en «one off» elektrisk rallybil laget spesielt for ham av Audi.

Den tyske bilprodusenten ba alle designerne om å komme med designforslag til den nye Gymkhana-bilen, med den klassiske Audi Sport quattro S1 som kjørte Pikes Peak som inspirasjon.

ELLEVILLT: Den store forskjellen mellom fossil- og elbil er det enorme momentet og fravær av girkasse. Det sender hjulene opp fra 0 til tilsvarende femte-gir på utrolig kort tid, dersom den har krefter nok. Det krever sin mann bak rattet.

Den eneste begrensningen var at batteripakka til e-tron GT skulle passe mellom hjula. Prosjektet ble kalt Electrikhana.

Vinnertegningen gikk rett inn i fullskala leiremodell. Resultatet ble Audi S1 e-tron quattro Hoonitroon, eller Audi S1 Hoonitron, som er blitt kallenavnet.

Test av Kia EV6 GT:

Nå lager Kia sportsbil!

Las Vegas som bakteppe

Nå er det Las Vegas som er kulissene for den elleville råkjøringen.

En drift langs det berømte Eiffeltårnet, et spektakulært hopp fra parkeringshuset til et nabohotell, og piruetter på den legendariske «Stripa», til og med inne i en hotell-lobby.

I denne pressemeldingen forteller Audi om lanseringen av filmen, som ble sluppet sist helg.

Ved siden av S1 Hoonitron har Electrikhana-filmen korte gjesteopptredener av historiske racerbiler fra Audi.

Du kan se Audi 90 IMSA GTO (1989), Audi 200 Trans Am (1988), Audi Sport quattro S1 Pikes Peak (1987), Audi quattro Gruppe B A2 (1984), samt Audi R8 LMP og Audi R18 e-tron quattro fra Le Mans.

SUPERSTJERNE: Ken Block skjønte fort at det lå mer penger i show enn rally. Nå har han for første gang fått en bilfabrikant til å lage en helt egen bil for seg.

Apropos Le Mans: Tom Kristensen, rekordvinneren av det ikoniske utholdenhetsløpet, med ni triumfer under beltet, gjør også en kort gjesteopptreden ved et lyskryss mens de venter på grønt lys.

Audi S1 ​​Hoonitron har to elektriske motorer, firehjulsdrift, kraft i massevis, et karbonfiberchassis, og oppfyller fullt ut sikkerhetsstandardene til FIA (motorsportens styrende organ).

IKONET: Audi Sport quattro S1 Pikes Peak, med de til da drøyeste vingene noen hadde sett på en bil, er inspirasjonen til Ken Blocks bil.

Audi Sport utviklet den altså eksklusivt for Ken Block, men Block og teamet hans hadde likevel et nært samarbeid med Audi-avdelingene under utviklingen av bilen.

Karosseriet, som Audi Design ledet av Marc Lichte er ansvarlig for, fremkaller umiddelbart minner fra den legendariske Audi Sport quattro S1.

Den er blant annet kjent for deltagelse i det berømte og livsfarlige bakkeløpet Pikes Peak.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også