Hopp til innhold

Norgespremiere på BMW iX2 – her er prisene: Sniktitt på BMWs nye elektriske familiebil

SJEKK VIDEOEN: Helt nye iX2 har vokst seg så stor at den passer for familien. Video og foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Den nye BMW iX2 er langt mer sporty og faktisk mer praktisk enn opphavet iX1. Og du får den i en billigere tohjulsdrevet variant.

I helgen ble det arrangert en uvanlig liten messe (kun i én hall) på Nova Spektrum i Lillestrøm – men eCarExpo er likevel stor nok til å kunne kalles Europas største elbilmesse.

Der hadde BMW hele to nybillanseringer. iX2 var en av dem.

I bunn og grunn er det samme bil som iX1, men med en langt frekkere front, som har arvet den lysende innrammingen fra i5.

SPORTY? Høy bakkeklaring og coupe-linjer er den store greia for tiden.

Coupe-linjen på taket gir baksetepassasjeren lavere takhøyde, men også et lavere forbruk, noe som gjør at iX2 går 11 kilometer lenger enn iX1.

En annen fordel er at den er en smule lenger, men takket være høyere hekkparti, får man mer under hattehylla. Derfor har den fått 525 liters bagasjerom, mot 490 for iX1.

SVÆRT: Et bagasjerom mange vil misunne, og skiluka er på plass. Den har riktignok uvanlig høy lasteterskel.

Både utseendemessig og plassmessig kan bilen minne om BMW X4. Følelsen er at den rett og slett har vokst en størrelse.

Vi har allerede skrevet om bilen, så ytterligere info om den finner du i lenka under:

Kommer i mars 2024 – sjekk norske priser og bilder av den nye kompakt-SUV-en:

Her er førpremieren på BMWs iX2

To el-versjoner

På messa viste de frem firehjulstrekkeren iX2 xDrive30.

Det er den elektriske toppmodellen med firehjulsdrift og en startpris på 538.000 kroner.

Men BMW slapp samtidig pressemeldingen om den nye innstegsmodellen iX2 eDrive20 (eDrive betyr tohjulstrekk i BMW-verdenen).

LIKE BLID: Takhøyden er begrenset og baksetet rommer bare så vidt det er lange personer, særlig om også de foran er lange. Men dette er tross alt BMWs minste SUV, så annet er strengt tatt ikke å forvente.

Denne utgaven har en elmotor på forakselen med maksimal effekt på 150 kW/204 hk og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0–100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 170 km/t.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

WLTP-verdiene for kombinert strømforbruk er 15,3–16,9 kWt/100 km (avhengig av utstyr), noe som gir en rekkevidde fra 439 til 478 km.

Nettokapasiteten til batteriet er 64,78 kWt, og det kan hurtiglades med opp til 130 kW effekt.

GODT UTSTYRT: Selgerne på stedet kunne fortelle at du fikk en FULLY Charged, altså toppmodell for 619.000 kroner. Da får du også 19-tommers hjul.

Med forvarming og en effektiv ladekurve, innebærer det at man i løpet av 10 minutter kan hurtiglade nok til å øke rekkevidden med 120 km.

BMW iX2 kan, som andre BMW-modeller, enkelt tilknyttes flere Plug&Charge-abonnement.

Forhjulstrekk-varianten har en startpris på 480.800 kroner, og kan bestilles allerede nå.

Produksjonen begynner i mars, da utvides også fargepaletten til BMW iX2, med flere nye alternativer.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også