Söta bror inntar lademarkedet i Norge

Söta bror inntar lademarkedet i Norge

Den svenske energikjempen Vattenfall ønsker å vokse seg inn i Norge – både med hurtigladere og hjemmelading.

Fra før har det finske selskapet Fortum Charge & Drive lenge vært en av pionerene innen lading, og oppførte sin første offentlige ladestasjon i Norge i 2012.

Nå skal en stor, svensk ladeaktør – nemlig det statlige svenske energiselskapet Vattenfall – forsøke å erobre deler av lademarkedet i Norge.

Dette på tross av at elbilrevolusjonen i Sverige på ingen måte har kommet like langt som i Norge.

Hurtigladere over kjølen

– Vattenfall har over en tiårsperiode jobbet for at elbilmarkedet skal slå rot i Sverige, men nå har vi kommet til den fasen hvor vi vil yte tjenester til de som allerede har elbil – også utenfor Sverige, sier Susanna Hurtig på telefon fra Stockholm.

Hun er leder for E-mobility Nordic, som står bak Vattenfalls ladenettverk, InCharge og er blant innlederne på Nordic EV Summit neste uke.

– Det betyr at vi nå skal satse på elbilister også i Norge, både med tilbud for hjemmelading, bedriftskunder og offentlige ladestasjoner, forteller Hurtig, som altså har et særdeles passende etternavn nå som ladeoperatøren skal etablere seg i Norge.

Selskapet er allerede på plass i Tyskland, Nederland og nå sist Storbritannia, ved siden av å ha en sentral posisjon i sitt eget hjemmemarked, og i forrige uke ble det kjent at InCharge lanserte sitt hjemmeladingstilbud for norske kunder.

Men tanken er altså også å få opp hurtigladestasjoner her i landet. Både gjennom egne investeringer, men også gjennom å koble opp  andres ladestasjoner til InCharge.

– Vi ønsker å bygge ut både hurtigladere og offentlige ladestasjoner i Norge, men jeg kan ikke gi noe mer konkret informasjon om dette akkurat nå, sier Hurtig.

– Enormt behov i Norge

Norsk elbilforening lanserte nylig rapporten «Ladeklart Norge 2025 – en kur mot ladeangst» (pdf), som blant annet slo fast at Norge trenger 8000 nye hurtigladere innen 2025.

Opp mot dette bakteppet er det bare å ønske initiativet fra det svenske selskapet velkommen, selv om alt så langt er nokså ullent med tanke på spørsmål som når, hvor og ikke minst hvor mange.

– Det er åpenbart at behovet for ladestasjoner i Norge blir enormt fremover, og ikke minst kjempeviktig med tanke på det skal bli slutt på å selge nye fossilbiler fra 2025 – da må infrastrukturen komme på plass, fastslår Per Wettergren, prosjektleder for InCharge-satsingen i Norge, som også er med på telefonlinjen fra Stockholm.

– Når dere er på plass med hurtigladere i Norge, vil det bli støtte for Elbilforeningens ladebrikke

– Vi har allerede 500 norske kunder som bruker InCharges ladebrikke når de skal lade i Sverige, og har allerede fått spørsmål fra flere av disse om de kan bruke Elbilforeninges ladebrikke her, så dette er noe vi selvsagt ønsker å kunne tilby, både i Sverige nå og så fort vi får hurtigladere i Norge. Så ja, dette er noe vi håper å kunne implementere, og vi er i dialog med Elbilforeningen om å få dette på plass.

I tiden fremover vil stadig flere av Norges over 200.000 elbilister kjøre til Sverige, mange av dem antakelig på elbilferie nå i sommer. Hvordan ser Susanna Hurtig for seg at InCharge kan bidra til at det blir enklere å være norsk elbilist i Sverige?

– Elbilforeningens ladebrikke er nok én viktig del i dette. Men en fordel med InCharge, er at man gjennom appen vår kan se om stasjonene er tilgjengelige eller opptatte, og det er også mulig å betale direkte gjennom appen, slik at man kan få strøm også uten at man har en ladebrikke, begynner hun.

– Det koker ned til brukeropplevelsen må være slik at det er smidig å få ladet bilen sin, og da er det aller mest essensielle at stasjonene faktisk fungerer når man kommer dit – og at man som kunde kan være trygg på dette før de ankommer stasjonen. For vår del fungerer dette bra fordi alle våre stasjoner er koblet opp mot vår back end-løsning, dermed kan vi lettere omstarte stasjonene våre og overvåke at de fungerer – og kundene kan også vite at alt vil fungere før de ankommer stasjonen.

Fossilfritt innen én generasjon?

Vattenfall har i et års tid markert seg med en ambisiøs visjon om å gjøre «fossil free living possible within one generation». Hvordan tenker Hurtig at selskapet ligger an så langt?

– Generelt mener jeg vi har kommet relativt langt. Vi jobber mye med å gjøre vår egen strømproduksjon bærekraftig, men også med selv å gå foran med et godt eksempel. Nylig vedtok vi eksempelvis at vi skal gjøre hele selskapets bilpark elektrisk, det innebærer at vi skal fase inn 3.500 elbiler innen 2022, og parallelt bygge ladeinfrastruktur ved alle kontorene våre.

– Da blir dere vel på sett og vis deres egen største kunde? 

– Det stemmer, men det viser også at vi har tatt et tydelig standpunkt: Vi skal selv være med på denne reisen mot et fossilfritt samfunn. Det er mye som skal på plass, men bonusen er at vi lærer mye underveis når vi parallelt bygger vår egen infrastruktur innad i selskapet.

Inviterer partnere

Så langt har InCharge bare bygd ut hurtigladere i Sverige, her har de nå rundt 80 hurtigladere koblet til sitt nettverk, det tilsvarer 20 prosent av hurtigladerne i Sverige, hvis man inkluderer Teslas supercharger-nettverk.

For Norges del ønsker Susanna Hurtig å inngå partnersamarbeid med andre aktører, som Vattenfalls InCharge kan koble seg opp til.

– Eventuelle samarbeidspartnere kan da benytte seg av hele vårt system rundt ladestasjonene, slik at kundene opplever at de faktisk fungerer på en brukervennlig måte når de kommer til den.

– Så dette er egentlig en invitasjon til potensielle norske partnere om å melde seg til samarbeid? 

– Ja, absolutt.

– Hva slags aktører kan det være? 

– I Sverige har vi for eksempel partnerskap med lokale energiselskap og andre selskaper, der de investerer i ladeinfrastrukturen fordi de vet at dette er noe de vil tilby sine kunder, men der de ikke har anledning til å ta seg av resten. I stedet lar de seg koble opp mot InCharge, og så tar vi oss av resten, som blant annet har med kundehåndtering, betalingssystem, supportfunksjoner og brukergrensesnitt å gjøre.

– Nå er dere involvert i fem land – har dere ytterligere internasjonale ambisjoner? 

– Inntil videre vil vi konsentrere oss om landene vi nå befinner oss i, så nå vil vi konsentrere oss fullt og helt om å få ladeopplevelsen til å fungere bra der vi allerede er til stede, både når det gjelder hjemmelading og offentlig lading.

100 prosent fornybar?

Det er en kjent sak moderselskapet Vattenfall fremdeles har enkelte mer problematiske fossilaktører i sin portefølje, først og fremst via sine kullkraftverk i Tyskland og Nederland, der det siste kullkraftverket skal stenge i løpet av året.

– Dette gjelder en annen del av Vattenfalls virksomhet, men jeg vet at det jobbes med dette – for det er jo en helt sentral del av visjonen vår om suksessivt å bytte ut all bruk av fossilt brensel med fornybare alternativ.

– Kan dere garantere at strømmen man får via InCharges hurtigladestasjoner er 100 prosent fossilfri? 

– Vi er Nordens største produsent av fornybar og fossilfri elektrisitet, og kan garantere at der vi selv bygger ut våre egne ladestasjoner, leverer vi alltid fossilfri strøm.

Hurtigladestasjoner i Sverige