Hopp til innhold

Trond Helleland om kollektivfelt uten elbil: – Spetakkel fra dag én

KØKAOS: Stortingsrepresentant Trond Helleland (H) delte gladelig egne erfaringer med stengte kollektivfelt. Her med statssekretær Tom Kalsås (Ap) og kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, Unni Berge.

Stortingspolitiker Trond Helleland har førstehånds kjennskap til køen som har oppstått på E18. I høst skal han være saksordfører når Stortinget behandler saken om de stengte kollektivfeltene rundt Oslo.

Nasjonale og lokale politikere møttes torsdag på frokostseminar i regi av Elbilforeningen. Temaet var kollektivfeltet og bar tittelen «To tiår med elbil i kollektivfeltet – hva nå?».

Stortingsrepresentant Trond Helleland (H) kunne dele egne erfaringer med kø etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet fra 1. juli. Han pendler på strekningen fra Drammen til Oslo.

– Jeg har opplevd spetakkelet fra dag én. Dødens ferjereise vil jeg kalle det. Det kunne ta halvannen time å kjøre fra Drammen til Oslo, og det var ikke en buss å se i kollektivfeltet, fortalte Helleland.

Og aller verst har det vært i helgene, noe som gjorde at man på E18 Vestkorridoren gjenåpnet kollektivfeltet for elbiler lørdager og søndag. Det er også varslet tilsvarende tiltak på andre veier.

De lange køene gjorde at FrP på Stortinget har fremmet forslag om å gjenåpne kollektivfeltene i hovedstadsområdet for elbiler. Trond Helleland skal være saksordfører for behandlingen av saken i høst. Han forteller at det blir egen muntlig høring om dette.

Kø og kaos på lokalveier

Tonje Lavik Pederssen, gruppeleder i Asker Frp, delte også en stemningsrapport om hvordan det er å leve med stengte kollektivfelt.

LOKALVEI-KAOS: Tonje Lavik Pederssen (Frp) mente stengingen av kollektivfeltet for elbiler har skapt kø og kaos på lokalveier i Asker, her avbildet med Oslo-byråd Marit Vea (V, også til venstre i bildet), varaordfører i Bærum, Haakon Kvenna Veum (H, også til høyre for Tonje på bildet).

– Det er kort og greit kaotisk. For våre innbyggere virker det som man har skapt kaos i Asker og Bærum for å slippe kaos i Oslo, sa gruppelederen.

Og tross gjenåpning i helg, løser ikke det hverdagen til folk. Pederssen dro fram som eksempel at man ikke rekker å få levert i barnehagen før jobb.

Varaordfører i Bærum, Haakon Kvenna Veum (H) uttrykte frustrasjon over stengte kollektivfelt for elbiler.

– Beslutningen om å stenge kollektivfeltet ble tatt veldig brått. Folk har ikke fått tid til å områ seg, sa han.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kvenna Veum løftet også opp frustrasjonen over mangel på avbøtende tiltak, og pekte på at togforsinkelser ikke akkurat hjelper til med køkaoset. Det gjør heller ikke togavganger med halve togsett, eller manglende bevilgninger fra staten til ekstra kollektivsatsing.

Kvenna Veum var positiv til grepet om å tillate elbiler i helgene, men mente mer måtte gjøres:

– Trafikken internt i Asker og Bærum stopper helt opp. Vi kan stenge kollektivfeltet fra Lysaker og inn, foreslo han.

Det var et forslag både Helleland og Pedersen hadde sans for.

– Det er mye lokal trafikk som skaper stor trafikkork. Å kjøre fra Asker til Sandvika går tregt, men fra Sandvika og inn til Oslo går det fort, sa Helleland.

– Bruk krisen til grønn omstilling

Gjenåpning for elbiler i kollektivfeltet i helg var også noe byråd for miljø og samferdsel Marit Vea i Oslo var positiv til.

Men hun advarte mot at for mye generell gjenåpning, kunne medføre en uholdbar situasjon med farlige køer i Operatunnelen.

– Vi kan bruke denne krisen til å akselerere det grønne skiftet. Et helt tomt felt gir ingen mening. La oss benytte denne sjansen til å gi el-varebil og el-lastebil et lite puff, de trenger det, sa Vea.

Varaordfører i Bærum Haakon Kvenna Veum var heller ikke avvisende til elektriske varebiler:

– Vi er generelt positive til å bruke den kapasiteten som er i kollektivfeltet.

Bli medlem i dag!

Skal legge ny nasjonal strategi for elbiler og kollektivfelt

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (Ap) holdt også innlegg på seminaret. Han hadde få problemer med å skjønne at situasjonen med stengt Ring 1 har fått utfordringer for folk flest.

Departementet har nylig mottatt en rapport fra Statens vegvesen til hvordan framtidens politikk for elbiler i kollektivfeltet skal være på nasjonalt plan, uavhengig av den midlertidige Ring 1-stengingen. Basert på den skal man lage et nytt nasjonalt rammeverk:

Det er noe Elbilforeningen også har ønsket seg:

Ber samferdselsministeren lage en kollektivfeltplan:

– Vi er lei vinglevedtak

– Elbilenes tilgang til kollektivfeltet har vært en viktig grunn til å kjøpe elbil. Når tallet på biler øker, ser vi lokalt at tilgangen har begynt å fases ut noen steder. Det åpner også for å utnytte kapasiteten noen steder til andre kjøretøygrupper som elektriske varebiler og lastebiler, sa statssekretæren.

Han pekte også på behovet for enklere skilter.

– Selv som jurist kan det være krevende å forstå skiltene enkelte steder, man må gå grundig til verks for å skjønne underteksten.

Behovet for enklere skilter er også noe Elbilforeningen har pekt på:

Elbilforeningen med nytt forslag:

– Dette skiltet vil vi ha

Før man fatter politiske vedtak om hvordan reglene for elbiler i kollektivfeltet skal være framover, kommer det til å bli gjennomført en høring om temaet.

– Vi vil ha et tydelig nasjonalt rammeverk, men ønsker også å ha fleksibilitet som tilpasser lokale utfordringer, sa statssekretær Kalsås.

Les også