Budsjettforlik i Stortinget for 2024: Det går mot slutten for nye forurensende biler
– Nå tror jeg 2025-målet kan være innen rekkevidde for personbilene, og dermed går det mot slutten for nye forurensende biler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Etter tøffe forhandlinger har regjeringen og SV blitt enige om statsbudsjettet for 2024, og mye endres i kjøpsavgiftene på personbiler.
Avgiftsskruen strammes ytterligere til for nye forurensende personbiler i budsjettforliket. Dette har vært et krav fra SV i forhandlingene.
Kjøpsavgiftene for elbiler endres derimot ikke, og dette kan derfor styrke konkurransekraften til elbilene etter nyttår.
– Etter at vi tidligere i år har kritisert regjeringen for å ha latt elbilandelen i nybilsalget flate ut, er vi nå positivt overrasket over grepene som er tatt, sier Christina Bu.
Nest siste budsjett før «eksamen»
I 2025, om et drøyt år, skal alle nye biler som selges i Norge være utslippsfrie.
Dette året kan altså ses på som en eksamen for 2025-målet, når vi vil se fasiten på om målet er nådd.
I 2024 får ladbare hybrider i snitt nesten 50.000 kroner mer i engangsavgift, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i økt avgift sammenlignet med 2023.
– Dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for at vi skal komme i mål, mener Christina Bu.
Elbilandelen i nybilsalget for personbiler så langt i år er på 83,3 prosent. Men fremdeles selges det en del nye biler som forurenser.
7,1 prosent av nybilsalget er ladbare hybrider og 9,5 prosent er bensin- og dieselbiler.
De fleste forurensende bilene selges nå i nærings- og leasingmarkedet, men regjeringen har også varslet endringer i mva-regelverket fra 1. juli neste år for å bøte på dette.
Langt unna utslippsfritt varebilsalg
Når det gjelder elektriske varebiler er markedsandelen kun på 31,9 prosent så langt i år.
Engangsavgiften på forurensende varebiler er langt lavere enn for personbil. Likevel øker avgiften med kun lag 6800 kroner i 2024.
– Det er en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer. Budsjettforliket er langt fra nok til å kompensere for at Enova la ned støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler tidligere i år, mener Christina Bu.
Bu er kritisk til at politikerne tilsynelatende ikke engang prøver å nå målet om at også alle varebiler i 2025 skal være nullutslippsbiler.
Statsbudsjettet oppsummert
Dette gjør Stortinget:
- fjerner fradraget ladbare hybrider har i vektkomponenten.
- reduserer innslagspunktet for de positive satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften for forurensende personbiler fra 82 g/km til 70 g/km.
- øker CO2-komponenten i engangsavgiften på varebiler med 10 prosent utover prisjustert 2023-nivå.
- vedtar regjeringens forslag om redusert trafikkforsikringsavgift, men bare for fossilbiler
- etablerer et langsiktig mål om at hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass i 2030.
- ber regjeringen om å styrke virkemiddelbruken for nullutslippslastebiler i 2024, og legge fram en virkemiddelpakke med sikte på å nå måltallene for nullutslipp i 2030
- styrker støtteordningene for tunge nullutslippskjøretøy og bedriftslading for tunge kjøretøy med 285 millioner kroner med sikte på en økning å øke nullutslippsandelen for nye tunge kjøretøy i 2024 fra 10 til 20 prosent
Tallene om nybilsalg i artikkelen er fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Alle avgifter for 2024 er sammenlignet mot inflasjonsjustert engangsavgift for 2023.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!