Så mye taklast tåler din elbil

Så mye taklast tåler din elbil

Vet du hvor mye ski- og vinterutstyr elbilen din kan frakte på taket? Her får du oversikten over hva de ulike modellene tåler.

Stadig flere elbiler kan trekke tilhenger, men det hjelper ikke deg som ikke har hengerfeste i dag. Og uansett er det kanskje ikke en tilhenger du har mest lyst til å trekke med deg til fjells.

Da kan det være godt å vite at mange elbiler kan frakte en hel del last på taket. Vi har gjennomgått både kjente og noen hittil ukjente data for å lage oversikten nedenfor, som inneholder 28 ulike elbilmodeller.

22 av dem er, eller vil bli, typegodkjent for taklast. Det tilsvarer altså nær 8 av 10 modeller på det norske markedet, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Som du vil se av oversikten lenger ned i denne artikkelen, frakter bilmodellene med best bæreevne opp til 100 kilo på taket. Dette er altså totalvekten av takstativet/skiboksen – og selve lasten.

Forholdet mellom stativ og tillatt vekt

Når du ser hvor mye taklast bilen er godkjent for, må du så se på hvor mye vekt takstativet og skiboksen er godkjent for.

– Det hjelper lite om bilen kan bære lasten hvis stativet bryter sammen. Og å pushe tillatt vekt på taket har også en åpenbar sikkerhetsside, påpeker Frydenlund – et aspekt vi for øvrig kommer tilbake til sist i denne saken.

Et takstativ med to bøyler veier typisk 3–5 kilo totalt. Satser du på ski- eller sykkelholder, blir dette tallet fort doblet.

– Da er det altså differansen opp til totalvekt som gjelder. Bruker du dessuten 15–35 kilo på en takboks, vil du fort ha brukt opp 20–40 kilo av tillatt vekt.

I et slikt tilfelle er det i så fall lite å gå på hva gjelder selve lasten for en hvilken som helst Nissan LEAF-modell, der det riktignok opereres med en veiledende maksvekt, altså ikke en definitiv grense.

– Ifølge brosjyren vår, ligger maksvekten på 35 kg. Det er nok satt lavt for å skåne bilen mest mulig, opplyser Nissans norske importørapparat.

Les også: Slik får du mest ut av elbilen på vinteren

Tesla Norge opplyser på sin side at det ikke er satt noen maksgrense for Model S med panoramatak:

– Kunden må forholde seg til maksimal vekt som takstativet kan bære. Det er ikke oppgitt maksimal taklast i typegodkjenningen.

Disse er ikke godkjent

Fire populære elbilmodeller er ikke typegodkjent for takstativ. Dette gjelder først og fremst BMW i3, Hyundai IONIQ og Renault Zoe. Tesla Model X er ikke typegodkjent for taklast, men kan til gjengjeld trekke hele 2.250 kilo. På tilhengerfestekula kan man også feste en ny type skiboks.

Fra Hyundai og Renault har vi ikke fått noen entydig forklaring, utover at taklast fremdeles ikke er tillatt. Samtidig er nye Kia e-Niro bygd på samme chassis som IONIQ, og e-Niro får tillatt taklast på 100 kilo.

BMW Norge avviser ikke taklast på i3 fullt og helt. Det offisielle svaret er likevel dette:

“The LifeDrive concept of the BMW i3 with its existing CFRP passenger cell and the aluminum module for propulsion, energy storage and chassis does not allow the installation of a roof carrier. Against this background, no roof rack is factory designed for the BMW i3.»

Uansett, selv om det finnes løsninger fra flere aktører, vil det i vognkortet fortsatt stå 0 kilo. Slike løsninger er for eksempel stativ som benytter seg av magneter eller sugekopper.

Hvordan påvirker takstativ og skiboks bil og strømforbruk?

– Jeg har selv testet dette gjennom flere vintre nå, og landet på at skiboks generelt er å foretrekke framfor skiholder. Minuset ved flere skiposer i stedet er den ekstra turbulensen som kan oppstå mellom stativ og tak, men du har selvsagt også fordelen at du slipper å slite med å ta boksen av og på, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.

Frydenlund understreker at hvis man går for takboks, er det en fordel å finne en boks som er så aerodynamisk som mulig.

– Jo mer boksformet den blir, og jo større frontparti den har, jo mer energi vil gå med på grunn av luftmotstand. Dette blir særlig merkbart dersom boksen står på en elbil med beskjeden rekkevidde, men generelt trenger ikke en skiboks bety mer enn 10-15 prosent økt energiforbruk ved landeveiskjøring.

– På motorvei, i høyere hastigheter, øker merforbruket. Det gjelder uansett drivlinje. Et generelt tips er derfor at skiboks passer best i lavere hastigheter.

Sikkerhet med taklast

Når vi først minner om mulighetene til å laste på taket, må vi også ta for oss sikkerhetsaspektet:

Hvor mye veier sakene du skal ha oppi? Og hvordan bør du stable bagasjen for at den skal ligge mest mulig stabilt?

– Sikkerhet må du ikke slurve med. Tenk over at bilen kan få endrede kjøreegenskaper på grunn av den ekstra tyngden på toppen, og at lasten i boksen i praksis kan bli skutt ut ved en eventuell bråstopp, råder Ståle Frydenlund.

Han gir derfor følgende tips du kan ta med deg før du legger ut på tur:

  • En fullastet bil, med eller uten takboks, vil få økt bremselengde. Kjør pent.
  • Takboksen endrer bilens tyngdepunkt (dog mindre enn på biler med fossile drivlinjer); senk derfor farten noe i svinger, særlig i krappe kurver.
  • Legg de tyngste gjenstandene i bunnen av takboksen, og sørg generelt for å fordele lasten jevnt – for god vektfordeling. Bruk lastestropper til å feste ski og øvrig last best mulig.
  • Husk at lasten på taket inngår i bilens nyttelast. Sjekk i vognkortet hva som gjelder for din bil.
  • Som alltid ellers er det viktig å sørge for at bilen har riktig lufttrykk i dekkene. Med takboksen på, særlig når den er lastet opp, kan det være lurt å øke trykket noe.